Vroegtijdige bandenwissel
-
- Regelmatig Bezoeker
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 21-06-2010 17:22
Vroegtijdige bandenwissel
Vorige maand de RX4 gekocht met welliswaar voldoende profiel voor en achter, maar een zeer vervelend gegons als gevolg van cupping van de achterbanden. Op eBay een setje splinternieuwe Dunlop Grandtrecs gevonden bij een bandenhandel in de buurt van Munchen en de gok gewaagd.
De banden zitten eronder en wat een wereld van verschil qua geluid. Ook weer een fijn idee dat voor en achter exact dezelfde profieldiepte zit met het oog op een "te actieve" viscokoppeling.
Om opnieuw cupping te voorkomen speel ik met het idee om periodiek de wielen kruislings te verwisselen (l.achter naar r.voor enz.) De banden hebben immers geen aangegeven draairichting. Op deze manier verwacht ik ook de profieldiepte voor en achter gelijk te houden, maar weet niet zeker of dit veel effect zal hebben. Misschien heeft iemand hier suggesties voor of een andere theorie?
De banden zitten eronder en wat een wereld van verschil qua geluid. Ook weer een fijn idee dat voor en achter exact dezelfde profieldiepte zit met het oog op een "te actieve" viscokoppeling.
Om opnieuw cupping te voorkomen speel ik met het idee om periodiek de wielen kruislings te verwisselen (l.achter naar r.voor enz.) De banden hebben immers geen aangegeven draairichting. Op deze manier verwacht ik ook de profieldiepte voor en achter gelijk te houden, maar weet niet zeker of dit veel effect zal hebben. Misschien heeft iemand hier suggesties voor of een andere theorie?
-
- Ere Lid
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 01-11-2009 21:13
Als je de banden zelf wisselt kan dat wel, maar ik neem aan dat je dat met velg en al doet. Je ventiel geeft per velg een signaal door bij lage banden spanning, deze kun je niet zomaar wisselen (r.v moet r.v. blijven, l.v. moet l.v. blijven etc.) >>>geeft foutmelding, blijven de bandjes op het dashboard knipperen namelijk...
Kan met de kerst wel gezellig effect geven dat wel!
Kan met de kerst wel gezellig effect geven dat wel!
Renault Scenic RX4 Salomon
I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!
I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!
-
- Regelmatig Bezoeker
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 21-06-2010 17:22
-
- Ere Lid
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 01-11-2009 21:13
-
- Regelmatig Bezoeker
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 21-06-2010 17:22
Zolang de banden niet richting gebonden zijn kan er gewisseld worden. Toch geniet bij mij de dure vookeur om ze alle 4 tegelijk te vervangen. Eventueel dan maar wat goedkoper maar wel per 4.
Ik ben er zo een die bij een serieuze lekke band bij een gewone auto toch twee nieuwe koopt. Veiligheid en bedrijfszekerheid vind ik belangrijk, en die euro's ... zolang het niet uit de hand loopt gaat niemand failliet met een extra nieuwe band.
Ik ben er zo een die bij een serieuze lekke band bij een gewone auto toch twee nieuwe koopt. Veiligheid en bedrijfszekerheid vind ik belangrijk, en die euro's ... zolang het niet uit de hand loopt gaat niemand failliet met een extra nieuwe band.
-
- Vaste Gast
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 23-06-2010 21:38
Wisselen wel, kruislings niet.
Volgends het boekje van een C180 die ik eens een tijdje heb gereden, moest na ongeveer 15 a 20000 km de wielen gewisseld worden, maar alleen van achter naar voor en vice versa, aan dezelfde zijde van de auto.
Dit omdat bij een andere draairichting de band andersom belast wordt.
Aangezien de band zich zet tijdens gebruik, is het niet verstandig ze andersom te belasten. Je laat je v riemen ook niet binnenstebuiten draaien, dan zijn ze eerder gaar door buiging in andere richting.
Het kan dus wel, maar beter van niet.
Dit omdat bij een andere draairichting de band andersom belast wordt.
Aangezien de band zich zet tijdens gebruik, is het niet verstandig ze andersom te belasten. Je laat je v riemen ook niet binnenstebuiten draaien, dan zijn ze eerder gaar door buiging in andere richting.
Het kan dus wel, maar beter van niet.
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!
Beter van de weg af, dan van het pad!