Banden

Plaats hier bijzondere, mooie, gekke fotos van je RX4.
Plaats reactie
Jan
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 101
Lid geworden op: 30-10-2008 20:26

Banden

Bericht door Jan » 01-09-2009 21:07

Het moest er nu echt van komen, mijn banden waren echt "op".
Na heel veel info verzameld te hebben (Michelin is niet per definitie de beste band) ben ik uitgekomen op de Yokohama Geolander A/T-S. Deze band is stiller en een ietsiepietsie minder slijtagegevoelig dan de Michelin banden die er onder zaten. Verder scoren ze in de diverse tests vrijwel gelijk. De prestaties op de weg zowel als op het terrein zijn volgens dezelfde tests ook goed tot zeer goed. Bovendien scheelde het ook nog eens de nodige euro's door even flink te shoppen op het www.
Gisteravond zijn ze gemonteerd, en inderdaad is de auto een flink stuk stiller geworden.
Vanmiddag ook even op een flink modderige weg, na een stevige regenbui, gekeken hoe het zat met de grip. Ook dat ging best goed.
Kortom...... mijn RX4 heeft weer "warme" voetjes voorlopig......
Afbeelding
BEZOEK OOK DE VERNIEUWDE RX4 WEBSITE
http://scenic-rx4.weebly.com

Gast

Bericht door Gast » 01-09-2009 23:10

Ik ben benieuwd hoe ze er onder staan. Wel zelfde maat aangehouden?

Jan
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 101
Lid geworden op: 30-10-2008 20:26

Bericht door Jan » 02-09-2009 13:25

Op de foto staan banden die breder zijn dan de velg. Zelf heb ik er voor gekozen dezelfde bandenmaat aan te houden als het orgineel (215). Dit i.v.m. het brandstofverbruik.
BEZOEK OOK DE VERNIEUWDE RX4 WEBSITE
http://scenic-rx4.weebly.com

Gast

Bericht door Gast » 08-09-2009 22:52

Dat begrijp ik. Heb je ook al een fototje van je auto met de nieuwe banden. Ik overweeg ook nieuwe banden en als het er leuk uitziet helpt dat in mijn besluitvorming. Mocht een en ander vooraf goed uitpaken scheelt dat een hele hoop centjes.
BTW Ik heb mijn banden er nu 30k onder en ze zijn bijna aan vervanging toe. is dat niet wat snel?

Jan
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 101
Lid geworden op: 30-10-2008 20:26

Bericht door Jan » 09-09-2009 11:47

Hoe lang banden meegaan hangt van veel factoren af.
Allereerst heeft het te maken met het soort band wat je onder je auto hebt. Speciale terreinbanden zullen op onverharde weg uitstekend presteren, maar ze zullen bij veelvuldig gebruik op de verharde wegen snel slijten. Andersom geldt natuurlijk dat banden die speciaal ontwikkeld zijn voor hogere snelheden op de weg, in het terrein weinig grip opleveren, en onder zwaardere omstandigheden mogelijk vlug stuk zullen gaan.
Zit je veel op de snelweg, of rijdt je veel korte stukjes in de stad..... allemaal factoren die bepalen hoe lang een band mee gaat.
Ook het rijgedrag (snelle bochten, laat remmen) is van enorme invloed op het slijtagegedrag van de band, evenals de bandenspanning.
Ik heb vaak meegemaakt dat dezelfde band bij de een al "op" is bij 20.000 km, terwijl bij een ander de band nog moeiteloos door de APK komt terwijl er al meer dan 50.000 km mee is gereden.
Voor onze Scénic RX4 zullen we dus moeten kijken naar een band die op de verharde weg en op de snelweg goed presteert, maar ook in het terrein redelijk uit de voeten kan.
Diverse bandenmerken leveren dit type band. Meestal zullen deze banden zijn voorzien van een M&S codering. (Modder en Sneeuw)
Dit noemt men ook wel de zgn. all seasons banden. Hoewel de S in deze codering staat voor sneeuw, is dit niet een echte winterband. Die banden zijn altijd voorzien van een "sneeuwvlokje" op de zijkant van de band.
Als je niet van plan bent om naar Duitsland of de bekende wintersportgebieden te gaan in de winter, dan volstaan de banden met een M&S codering prima. Is dat wel het geval, dan zijn winterbanden in deze landen verplicht, 4x4 of niet.
Het is dus voor een groot deel ook een persoonlijke afweging voor welke band men kiest.
Zelf weet je het beste hoe je je auto meestal gebruikt.
Kies de band die het beste aan jou wensen voldoet.
BEZOEK OOK DE VERNIEUWDE RX4 WEBSITE
http://scenic-rx4.weebly.com

Gast

Bericht door Gast » 04-10-2009 14:38

Helemaal mee eens.

Ik heb Michelin energy nogwattes eronder zitten. Mooie, niet zo stille, snelwegband. Ik rijd gemiddeld 5 keer per jaar naar de Dordogne en voor de rest afwisselend kortere en langere ritten. De uitlijning van de auto is tiptop en de banden vertonen geen cupping.
Onder onze vorige auto lagen eenzelfde soort Michelins en die gingen 60k. mee. Rijstijl heb ik niet aangepast, er is geen helpen meer aan, de ritjes Dordogne had ik toen niet zoveel (2x).
Vergeet ik te vermelden dat er ook nog 10k. met winterbanden zijn afgelegd. Dus die Michelins hebben er eigenlijk maar 20k. onder gezeten en zijn akelig dicht bij het eind en het eind is voor mij 3mm.
Hoe kan dat nu vraag ik me af?

Jan
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 101
Lid geworden op: 30-10-2008 20:26

Bericht door Jan » 25-10-2009 12:32

Ik was er nog niet aan toe gekomen, maar bij deze even een foto van mijn nieuwe banden.
Afbeelding

Afbeelding
BEZOEK OOK DE VERNIEUWDE RX4 WEBSITE
http://scenic-rx4.weebly.com

Gast

Bericht door Gast » 26-10-2009 23:33

Ziet er prima uit. En hoe zijn de eerste ervaringen?

Plaats reactie

Terug naar “Mooie fotos van je RX4”