Technologie 4X4

Bij dit topic wordt nader ingegaan op de technische specificaties van de RX4.
Plaats reactie
Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Technologie 4X4

Bericht door Dennis » 24-06-2011 02:45

Kiezen voor de Scenic RX4 betekent keer op keer uw grenzen verleggen. De RX4 neemt u probleemloos mee door elk type terrein, omdat de RX4 zich gemakkelijk aanpast aan de ondergrond.

Dankzij zijn pure en intelligente 4x4-eigenschappen die volkomen automatisch ingrijpen via een visco-koppeling en een elektronisch antislipsysteem is het mogelijk om daar te gaan waar anderen niet komen. Modderige paden of sneeuw vormen daarom geen belemmering voor dit technologische wonder.

Afbeelding

De permanente vierwielaandrijving wordt gewaarborgd door een visco-koppeling en een elektronisch antislipsysteem. De visco-koppeling zorgt ervoor dat het vermogen, al naar gelang van de grip, automatisch en direct over de voor- en achterwielen worden verdeeld. Het antislipsysteem werkt op de voorwielen en zorgt ervoor dat onder alle omstandigheden een verschil in aandrijving tussen de voorwielen wordt gecorrigeerd. Dit technisch meesterwerkje is ontwikkeld in samenwerking met Steyr Daimler Puch, de Oostenrijkse specialist op dit gebied. De aandrijving van de RX4 bestaat uit een speciale versnellingsbak, een driedelige aandrijfas met cardankoppelingen, een visco-koppeling, een achterdifferentieel en twee extra aandrijfassen. Door de combinatie van deze twee systemen is de Scenic RX4 in staat om u veilig door de moeilijkste situaties heen te loodsen.

Comfortabel in uw stoel gezeten, waarbij manoeuvreren een fluitje van een cent is, kunt u er zeker van zijn dat een wereld vol avontuur aan uw voeten ligt. (Bron: Brochure RX4)

Afbeelding

De visco-koppeling zorgt afhankelijk van de grip voor een geleidelijke verdeling van het koppel over de voor- en achterwielen. Zijn geheim is de aanwezigheid van siliconen in het carter die onder invloed van de vrijkomende wrijvingswarmte hard wordt en in een fractie van een seconde daardoor twee series schijven meeneemt en daarmee de achtertrein aandrijft.

Automatische verdeling van de aandrijving voor en achter.
Afbeelding
Juist onder de moeilijktste omstandigeheden schiet de praktische, slimme Scenic RX4 te hulp: Zodra de visco-koppeling enig gripverlies constateert, verdeelt hij automatisch het vermogen over de voor– en achterwielen.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Rivawo
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-12-2015 18:39

Bericht door Rivawo » 14-01-2016 20:29

Hallo,

Mijn vraag is of je gewoon de as er tussenuit kan laten die de achterwielen aandrijven?
Ik heb een RX4 2.0 16v '02
Ik vind namelijk, en is ook normaal bij dit soort auto's, het benzine verbruik erg hoog.
Wellicht gaat dit naar beneden wanneer ik die as er tussenuit haal.

Grt
Rivawo

jans01
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24-07-2011 22:09

Bericht door jans01 » 16-01-2016 14:17

De as kan er tussenuit. Wordt wel vaker gedaan als noodoplossing.
Vraag me wel af waarom je dan geen "normale" Scenic koopt.
Je hebt een 4x4 gekocht, die je nu alleen vanwege een eventueel lager verbruik gaat ombouwen naar een 2-wielaandrijving.
Neem dan een Twingo, heb ik ook gedaan, dan rij je echt goedkoop!
Scenic RX4 2.0 16V Vert Abysse 2001
Twingo Air 2000
Suzuki Burgman AN400
Yamaha 8310ZS + 6330 Sll
Voorheen: R16TL, R5GTL,R18TS,R25GTS,Safrane RT3.0 V6. Twingo Spring 1995.

Rivawo
Berichten: 2
Lid geworden op: 24-12-2015 18:39

Bericht door Rivawo » 16-01-2016 14:37

Ik heb de rx4 goedkoop en kocht 'm vanwege caravan 😉 Dat lukt niet met een twingo.
Ik wil de auto niet kwijt maar verbruikt teveel. Vandaar mijn vraag.

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 10-03-2016 00:47

Nooit doen een 4x4 van z'n 4x4 ontdoen!


Weet niet of je een benzine of een diesel hebt maar de benzine versies die ik gehad heb reden standaard ca. 1 op 10 en dan maakte het bijzonder weinig uit of pittig reed of zuinig aan deed. Airco aan of uit vond ik ook nauwelijks verschil maken. Verder weet ik dat het mbt het verbruik ook niet heel veel uitmaakt als je de hele as er tussen uit haalt. Haal je misschien 1 op 13...

RX4 gewoon 4x4 houden is het devies en anders een normale scenic kopen...
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Plaats reactie

Terug naar “Technische gegevens RX4.”