XPC banden.

Bij dit topic wordt nader ingegaan op de technische specificaties van de RX4.
Plaats reactie
Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

XPC banden.

Bericht door Dennis » 20-06-2011 13:17

Technische informatie – Michelin XPC band.

Afbeelding

Onze RX4-tjes werden oorspronkelijk geleverd met de XPC banden van Michelin. Op de zijkant van de XPC band bevindt zich veel informatie over de band zelf. Behalve de naam van de fabrikant en het type band zijn hier ook keurmerken, en de bandenmaat te vinden. (215/65 R16 98H) Maar wat betekenen die cijfers en letters nu eigenlijk?

Afbeelding

Een opsomming van deze codes aan de hand van de bandenmaat van de RX4:

215 = De breedte van de band in millimeters.

65 = De verhouding tussen de breedte en de hoogte van de band.
Dit getal geeft de relatie tussen de bandbreedte en de bandhoogte weer. Het is dus niet de hoogte van de band in millimeters! Zo betekent een waarde van 65 dat de hoogte van de autoband 65% van de breedte bedraagt. In het voorbeeld is de hoogte dus 65% van 215 mm, is gelijk aan ca. 140 mm.

R = Radiaal. (Opbouw van de band zelf.)

16 = Diameter van de velg in inches.

98 = Code voor het laadvermogen van de band.
De code voor het draagvermogen van autobanden (loadindex / laadvermogen), beschrijft het maximaal toegestane gewicht dat de band kan verdragen. Bij de RX4 betekent een loadindex van 98, dat er maximaal 750 kg. op 1 band mag rusten.

H = Code voor de maximum snelheid.
De snelheidscode of de speedindex op autoband, beschrijft de maximaal toegstane snelheid die met deze banden mag worden gereden. De RX4 heeft een topsnelheid van 180 km/h, waardoor alle snelheidscoderingen voor de RX4 geschikt zijn.

Code S 180 km/h.
Code T 190 km/h.
Code U 200 km/h.
Code H 210 km/h.
Code V 240 km/h.
Code W (ZR) 270 km/h.
Code Y (ZR) 300 km/h.
Code ZR Meer dan 240 km/h.

Afbeelding

Voor de RX4 is het belangrijk om identieke banden te gebruiken, omdat anders de viscokoppeling mogelijk kan beschadigen. (Dus: Zelfde bandenmaat, merk, patroon, belastingsindex etc.) Een vierwielaangedreven Scenic heeft meer tractie op vlak terrein en bij het nemen van een heuvel / berg. Bij het afdalen en remmen komt de vierwielaandrijving minder tot zijn recht en zal de RX4 door z’n gewicht een langere remweg hebben. Vandaar dat de RX4 destijds met M&S werden uitgerust.

Afbeelding

M&S staat voor “Mud en Snow” (Modder en Sneeuw.) en dat wil zeggen dat het i.p. om een winterband gaat. Alleen staat het de fabrikant vrij om op alle banden de Code M&S te vermelden, vandaar dat er tegenwoordig veelal M&S en een ijssterretje als symbool gebruikt worden om aan te geven dat het daadwerkelijk om een winterband gaat. (Dit symbool mag namelijk alleen op winterbanden gebruikt worden.)
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Codering wordt in 2012 nog uitgebreider.

Bericht door Dennis » 20-06-2011 13:34

De toekomstige etikettering van banden voor personenauto’s en lichte bestelwagens gaat in op 1 november 2012 (Reglement nr. 1222/2009).


De nieuwe reglementaire bepalingen betekenen een belangrijke stap voorwaarts voor de consument, die immers meer informatie zal krijgen over de veiligheid (remmen op nat wegdek) en het milieu (rolweerstand – extern geluidsniveau). De grafische vormgeving van het etiket is al bekend (ze wordt al gebruikt voor huishoudelijke apparaten en, meer recent, voor auto’s), maar wat zijn nu precies de voordelen voor de consument?

Etiket: ontcijfering en toelichting
Brandstofverbruik
Links op het etiket staat vermeld in welke mate de band bijdraagt tot het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
Banden zijn vooral vanwege hun rolweerstand goed voor ongeveer 20 % van het brandstofverbruik van voertuigen. Een lagere rolweerstand kan dus een aanzienlijke bijdrage leveren aan de energie-efficiëntie van het wegtransport en dus aan de vermindering van de uitstoot (CO2). Het is dit rolweerstandsniveau, gemeten op een simulatiemachine, dat de grading van de band bepaalt.

Afbeelding

Wat is het verschil tussen een A-band en een G-band?
Het verschil in rolweerstand is aanzienlijk. Het geeft aan welke technologische evolutie verschillende generaties banden hebben ondergaan.

Bij een personenauto is de impact op het brandstofverbruik tussen een A-band en een G-band zeer hoog, rond de 0,5 l/100 km. Dat betekent ongeveer 80 l brandstof/jaar (voor 15.000 km/jaar). En zelfs meer dan € 100/ jaar voor een voertuig dat op benzine rijdt (bij een brandstofprijs van € 1,30/l) De economische impact voor de consument is dus zeer groot, maar de milieu-impact is niet minder. Het verschil in verbruik komt immers overeen met 12 g CO2-uitstoot per km.

Remkracht op nat wegdek

Rechts op het etiket staat de remprestatie van de band op een nat wegdek. Die wordt gemeten volgens richtlijnen vastgelegd in de Europese regelgeving (snelheid, eigenschappen van het wegdek, hoogte van de waterlaag, temperatuur, ...)
De grading wordt bepaald door de prestatie van de geteste band te vergelijken met die van een referentieband.
Wat is het verschil tussen een A-band en een F-band?
(de klasse G wordt voor deze veiligheidsprestatie niet gebruikt)
Het verschil in remafstand bedraagt meer dan 10 meter.
Dat is het equivalent van 2 keer de lengte van een wagen.

Afbeelding

Extern geluidsniveau

Verkeerslawaai is erg hinderlijk. Onderaan het etiket staat het geluidsniveau van de band buiten de wagen (en dus niet zoals het wordt gehoord door de bestuurder in de wagen). Het cijfer drukt het geluidsniveau uit in decibel.

Afbeelding

Minimumdrempel
De Europese regelgeving voorziet bepalingen om deze 3 prestaties te verbeteren. Vanaf 01/11/2012 zullen de fabrikanten geen nieuwe banden meer mogen homologeren met klasse G voor de rolweerstand en klasse F voor het remmen op nat wegdek. Vanaf 01/11/2014 zullen deze banden ook niet meer mogen worden verkocht (ook voor het geluid zullen strengere voorwaarden worden toegepast).

Andere informatiedragers voor de gebruikers
Voor banden voor personenauto’s, lichte bestelwagens en bedrijfswagens zal de grading gestandaardiseerd vermeld staan in de technische documentatie van fabrikanten, ook op internet. Ook de factuur/aankoopbewijs voor de koper moet deze informatie vermelden (of ze moet erbij worden geleverd). De gebruiker zal dus zijn productkennis kunnen verbeteren en de producten kunnen vergelijken volgens deze criteria.


En de levensduur door slijtage?
Michelin is voorstander van de nieuwe etikettering. Ze zal de consument immers objectieve informatie geven over de prestaties van de banden.
De etikettering betekent dus een stap voorwaarts voor de consument, maar Michelin hecht ook belang aan de levensduur door slijtage. Die staat niet vermeld op het etiket, maar is voor de consument belangrijk omdat ze een rechtstreekse impact op zijn budget heeft.
Het verschil tussen de banden die op de markt verkrijgbaar zijn is bijzonder groot: sommige banden gaan twee keer zo lang mee als andere.

20 000 km
Afbeelding
40 000 km

Of meer dan een jaar rijden

Bron: www.Michelin.nl (Leuk ter aanvulling maar is stiekum toch ook reclame!)
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Plaats reactie

Terug naar “Technische gegevens RX4.”