Renault Megane Scenic RX4 gekocht

Stel je voor, denk hierbij aan wie je bent, wat je doet, en een foto van jezelf en je RX4.
Plaats reactie
djurre1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-10-2016 19:06

Renault Megane Scenic RX4 gekocht

Bericht door djurre1980 » 02-10-2016 19:08

Goedenavond,

Ik ben Djurre en ik ben 36 jaar oud.
We hebben rond 2009 een RX4 gehad.
Probleemloos met deze auto een aantal jaar rondgereden om 'm vervolgens te verkopen.
Hij is ons altijd bij gebleven en ik had me voorgenomen dat als ik er ooit nog eentje voor weinig en dit keer met alle toeters en bellen (dubbel schuif kanteldak, fabrieks navigatie etc) zou vinden ik 'm zou kopen, gewoon voor de fun erbij.

Deze RX4 hadden we destijds:

Afbeelding

Dit moment is nu daar, ik heb voor 1650 euro een RX4 gekocht met de geliefkoosde opties.
De auto is van buiten en binnen nagenoeg in nieuwstaat en rijdt ook eigenlijk zo.
Alles werkt, ook de cruise control, parkeersensoren en airco.
Distributie is in 2014 bij 191xxx gedaan, kilometerstand is nu 234190.
In principe zou de distributie nu dus nog niet hoeven, maar voor de zekerheid laat ik alles vernieuwen inclusief nokkenasversteller, want hij klinkt als een diesel :mrgreen:

Ik heb de RX4 al even door een goede vriend die garagehouder is laten controleren.
Het differentieel zat netjes vol met olie en in de versnellingsbak zat ook voldoende olie, dus dat is mooi.
Het oliepeil van de motor is perfect.
Ik had al een olielekkage gezien, en het bleek dat de vuldop van de versnellingsbak geen afdichtingsrubber meer had, dus daar lekt hij in ieder geval.
Voor de rest lijkt hij bij het oliefilter te lekken en ook bij de klepdekselpakking.
Dit alles kan de bevriende garagehouder prima repareren tegen schappelijke prijs.
We hebben tot zover geen verder achterstallig onderhoud kunnen ontdekken.
Hij kwam ook probleemloos door de APK met alleen voor de voorbanden een adviespunt.
Mijn vraag is aan jullie, zijn er nog meer bekende plekken waar lekkage kan optreden en wat de aanbeveling heeft te controleren?
De garagehouder zal alles sowieso nalopen, maar misschien hebben jullie nog tips over zaken die we ook even moeten controleren.

Hier alvast wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 02-11-2016 09:55

Hallo Djurre, welkom op het forum!

Het is niet zo druk meer op het forum maar voor RX4 liefhebber staan er denk ik zeker genoeg leuke dingen en handige tips op. Veel leesplezier!

Groeten,

Dennis


PS: Mooie RX4 zeg!
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 02-11-2016 10:00

Ik denk dat je de meest voorkomende plekjes al gevonden hebt, moet zeggen dat bij al mijn Scenic's olie lekkage nooit een probleem is geweest.

Zou nog wel even in de uitsparing voor de krik in de kofferbak kijken want daar verzamelt zich water. Meest eenvoudige is om een gaatje in de bodem te boren en als je echt tijd over hebt dan kun je de achterlichten loshalen en de rubbers schoonmaken en met vet insmeren dan ben je daar waarschijnlijk vanaf.

Succes,

Dennis
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

djurre1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-10-2016 19:06

Bericht door djurre1980 » 04-11-2016 08:51

Dank voor het welkom heten.
Ontzettend jammer dat dit forum op sterven na dood is volgens mij?
Rijden er dan niet veel mensen meer in een RX4?

Ik heb inmiddels aardig wat laten vervangen aan de RX4.

-distributieriem + spanrollen
-nokkenasversteller
-aandrijfashoes links voor (afdichting versnellingsbak)
-versnellingsbakolie
-olie + filter
-nieuwe mistlamp linksvoor
-betere koplamp linksvoor (oude was kapot en verweerd)
-binnenverlichtingsschakelaar bestuurdersdeur

Al met al was ik een kleine 900 euro kwijt, dus dat valt erg mee.

De meeste lekkages zijn opgelost, alleen de carterpakking lijkt nog wat te lekken, maar dat komt volgend jaar.
ik heb nog meer classics die ik moet onderhouden haha.

jans01
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24-07-2011 22:09

Bericht door jans01 » 04-11-2016 20:15

Ja, weinig beweging op het forum, maar de jongste exemplaren zijn dan ook al weer 13 jaren oud!
De door jou vervangen zaken vind ik horen bij normaal onderhoud en hebben wij ook in de loop der jaren uit laten voeren.
ik denk dat je weer jaren vooruit kunt.
Scenic RX4 2.0 16V Vert Abysse 2001
Twingo Air 2000
Suzuki Burgman AN400
Yamaha 8310ZS + 6330 Sll
Voorheen: R16TL, R5GTL,R18TS,R25GTS,Safrane RT3.0 V6. Twingo Spring 1995.

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 14-11-2016 10:34

Dat het niet meer zo heel druk is op het forum is helaas waar.

Het aantal RX4 rijders neemt langzaam aan af. Geschat door Renalt Nederland is dat er tussen 2000 en 2003 ca. 750 RX4's zijn ingevoerd en nu in 2016 zullen er denk ik de helft van over zijn. Neemt niet weg dat er nog enkele 'die hards' zijn die nu en dan op het forum verschijnen. Als er met wat regelmaat berichten worden geplaatst wordt het forum ook weer vaker bezocht.

Hier heb je zelf al een mooi begin mee gemaakt door het plaatsen van de mooie foto's en het reageren op reacties.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Plaats reactie

Terug naar “Wie is wie”