arend

Stel je voor, denk hierbij aan wie je bent, wat je doet, en een foto van jezelf en je RX4.
Plaats reactie
korteweg
Berichten: 1
Lid geworden op: 21-09-2011 15:50

arend

Bericht door korteweg » 21-09-2011 15:56

Hallo Iedereen!

Ben op zoek naar een andere auto en kom een RX4 tegen, Super uitstraling, mooie auto en 4wd, heb zelf een hond en kom dus regelmatig op overharde plaatsen.

Nu zie ik dat er veel te koop staan met een defecte versnellingsbak!

wat gaat er dan stuk ? specifieke delen ? ben zelf wel handig maar is dit te doen ?

alvast bedankt van een hopelijke (toekomstige) RX4 rijder.

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 21-09-2011 21:30

Allereerst welkom op het forum!

De klachten die je af en toe hoort over de versnellingsbak van een RX4 gaan meestal over het 'uit' de 5e versnelling schieten. Heb hier zelf gelukkig geen ervaring mee maar ook op het forum komt deze (Afgelopen jaar op het forum maar enkele keer wat over gehoord trouwens.) klacht weleens naar voren. Geen idee wat een garage hier voor rekent of hoe handig jij bent maar Renault zelf hanteert soms stevige prijzen.

Zijn gelukkig nog genoeg RX4-tjes te koop waarbij er niets mis is met de versnellingsbak!
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Aandrijflijn

Bericht door bluesalomon » 22-09-2011 23:14

De gehele aandrijflijn van de rx4 is onderhevig aan slijtage, en er zijn een aantal punten om op te letten als je er eentje gaat kopen. Het lijkt me het verstandigst om voort ééntje te gaan met minder dan 150.000 km, want daarna is het mooie er een beetje af.

Renault heeft vaker problemen met aandrijfassen, maar deze kan je testen door bij 80-90 km/u vol gas te geven, het mag niet bonken of schudden cq voelbaar zijn in het stuur bij langzame bochtjes.

De as naar achter draait veel sneller, en zal minder bonken en schudden maar meer dreunen als hij niet goed is.

Als het differentieel achter ruim wordt maken de achterste aandrijfassen beweging in de keerring, resultaat is lekkage van olie en dus een laag vet stof op het onderste gedeelte.

De versnellingsbakken sneuvelen op de binnenste linker rubberhoes, lekt deze, dan lekt de bakolie weg en loopt de bak in elkaar. Andere oorzaken zijn er vast ook, maar daar kan je niets aan doen, dan heb je gewoon pech. Hou je bak op op peil en verversen kan nooit kwaad.

Aangezien een rx4 een dagwaarde van 4000 euro heeft is het niet verantwoord om een slecht exemplaar te kopen en dan flink te gaan investeren. Er zitten echt veel dure delen onder.
En overigens is het ook niet slim om er nu 8000 voor te gaan betalen, morgen krijg je er 3500 inruil voor.
Het is dus de kunst om een goed exemplaar te vinden voor max 5500 denk ik, paar jaar rijden dan is het waardeverlies te overzien.

Nou niet terugschrikken, alle auto's hebben hun eigen specifieke nukken.
Ik heb er een stuk of 20 verschillende gehad, en ze hadden allemaal wat.
Onze RX4 biedt erg veel rijplezier, kan verder waar andere auto's moeten stoppen en biedt zoveel handige ruimte. onze kinderen zijn er ook gek op.
Dus: gewoon doen maar wel opletten. Het enige dat erger is dan een autohandelaar is...........2 autohandelaren denk ik.
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

Plaats reactie

Terug naar “Wie is wie”