Scénic RX4: eerste compacte 4x4 vrije tijds monospace

RX4 2.0 16V
RX4 1.9 dCi

Plaats reactie
Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Scénic RX4: eerste compacte 4x4 vrije tijds monospace

Bericht door Dennis » 07-01-2011 16:48

Scénic RX4: eerste compacte 4x4 vrije tijds monospace
PERSBERICHT:(30 Augustus 1999)

Renault is weer terug. Na zes laar afwezigheid in de wereld van de vierwielaangedreven voertuigen knoopt Renault de banden met deze sterk uitbreidende markt weer aan. Renault is de eerste Europese all-round constructeur die met een nog niet eerder vertoond aanbod dat deel van het 4x4 segment aanpakt dat tot de categorie SUV (Sport Utility Vehicle) behoort: een compacte monospace gebaseerd op de Scénic. Deze stoere auto, in een nieuwe uitvoering die de naam RX4 draagt, wordt geleverd met de uitrusting en de motoren die we kennen uit het hoogste gamma van de Scénic.

Afbeelding

De SUV-markt - vrij vertaald de markt voor vrije tijds auto's - is een fenomeen dat in de Verenigde Staten is ontstaan. Deze markt verovert Europa momenteel volop. De afgelopen vijf jaar nam de verkoop van vierwielaangedreven auto's met gemiddeld zo'n 5% per jaar toe en tussen 1997 en 1998 zelfs met 25%. De meest plausibele verklaring daarvoor is de ware explosie van het segment van de 4x4 vrijetijds auto's (SUV) dat onder invloed van het aanbod met 90% is gestegen in de periode 1997/1998.

Afbeelding

Als antwoord op de behoefte aan onderscheidend vermogen combineert de 4x4 met z' n stoere 'look' het comfort en de prestaties van een normale personenauto (met name bij gebruik in de stad) met de mogelijkheid tot het maken van lange ritten over alle soorten wegen. Ze trekken met name veel jonge klanten waarbij het opvallend is dat ook relatief veel vrouwen dit type auto aanschaffen. De Scénic beantwoordt aan deze definitie van de 'vrije tijd 4x4' en vormt een directe concurrent voor de Toyota Funcruiser RAV 4, Honda CR-V en andere Freelanders. Maar de Scénic RX4 breekt met de in dit segment gevestigde waarden met betrekking tot gewicht, de monocorps bouw, de platte bodem, de indeelbaarheid en het grote comfort, zonder dat dit ten koste gaat van het dynamische gedrag en de rijprestaties die een (gewone) stadsauto waardig zijn.

Afbeelding

Renault is de eerste Europese allround constructeur die zich op de markt van de 'SUV' waagt en dan wel met een niet eerder vertoond aanbod: een compacte monospace. Renault zet hiermee een lange traditie van 4x4 modellen voort die in 1993 werd onderbroken toen werd gestopt met de distributie van het merk Jeep. We herinneren ons de Prairie Colorale (1951), de Jeep CJ7 (1983), de Renault 18 Break 4X4 (1984), de Renault 21 Nevada 4X4 (1988) de Renault 21 Quadra (1989), de Espace Quadra (1987), de Safrane V6 Biturbo Quadra en tenslotte de Jeep Cherokee (1992). En laten we ook de zege van de broers Marreau in een Renault 20 Turbo 4X4 bij de Parijs-Dakar rally van 1982 niet vergeten, alsmede de concept-car Racoon (1993).

Afbeelding

Een 'ruime' look
De Scénic RX4 heeft duidelijk verwantschap met de nieuwe Scénic. De veranderingen zijn allemaal overgenomen: de motorkap met de raatvormige grille, de grote koplampen met dubbele lampen en geïntegreerd knipperlicht. Een klein verschil vormen de zwarte accenten van de lampen, die de auto een sportieve 'touch' geven.
Zoals bij een '4x4' gebruikelijk is, heeft de Scénic RX4 een brede band die de carrosserie beschermt en die in sommige gevallen is afgestemd op de carrosseriekleur. De voorzijde is visueel verbreed door montage van een grotere bumper en ruimere zijschermen, allemaal vervaardigd uit kunststof zoals we dat gewend zijn.

Afbeelding

De achterzijde van de auto is ingrijpend veranderd. De achterklep is vervangen door een groot zijdelings openend portier en een apart naar boven scharnierende achterruit.. Het reservewiel ligt niet langer in de auto maar is aan de buitenkant gemonteerd op het midden van het achterportier. Afhankelijk van de uitrusting is het reservewiel voorzien van een kunststof beschermkap in de kleur van de carrosserie. In het interieur vinden we alle elementen terug die van de Scénic zo'n heerlijke auto maken: comfort, rijpositie, indeelbaarheid, opbergvakken e.d. Het interieur is iets sportiever gemaakt. De bovenkant van het zwarte dashb9ard vormt een contrast met de overige panelen die in een lichtere kleur zijn uitgevoerd. De bekleding is speciaal gemaakt voor de RX4 uitvoering.

Afbeelding

Permanente vierwieIaandrijving
De RX4 uitvoering van de Scénic wordt geproduceerd in Douai, in de Georges Besse fabrieken, op dezelfde montagelijn als de andere versies van de Scénic. De belangrijkste technische innovatie houdt verband met de permanente vierwielaandrijving, geregeld door een viscokoppeling en door een elektronisch antislip systeem voor de voorwielen. De specifieke versnellingsbak met twee uitgangen is ontwikkeld door Renault. Deze is afgeleid van de versnellingsbak van de Scénic waarvan de karakteristieken en de overbrengingsverhoudingen zijn overgenomen. De vierwielaandrijving werd ontwikkeld in samenwerking met de Oostenrijkse specialist Steyr Puch. Dankzij een met 120 mm verhoogde vrije hoogte en de grote uitslagen in de wielophanging kan de Scénic RX4 alle slechte wegen aan. De voortrein is van het type Mac-Pherson met driehoekige draagarmen waarvan de mechanische elementen zijn ontworpen voor gemengd gebruik voor weg en terrein. De achtertrein is compleet vernieuwd. Alle mechanische onderdelen zijn speciaal ontworpen en bevestigd op een subframe dat volledig op een silent-bloc is gemonteerd zodat de achtertreingeluiden perfect worden gefilterd.

Afbeelding


De grote wielen (16 inch) zijn voorzien van 215/65/16 banden ontwikkeld voor gemengd gebruik van weg en terrein. De Scénic RX4 zal worden geleverd met een 2 liter 16 klepper benzinemotor met een vermogen van 140 pk en met de nieuwe 1.9 dCi Common Rail dieselmotor met een vermogen van 105 pk. Met deze motoren is de Scénic RX4 één van de krachtigste SUV's op de markt. Half september is de Scénic RX4 te bezichtigen op de Renault stand van de Salon van Frankfurt. De Scénic RX4 zal vanaf 7 maart a.s. op de Nederlandse markt komen.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Plaats reactie

Terug naar “RX4 Basis”