Zuinig rijden.....

Deel je kennis met anderen.
gadgeteer
Site-Owner
Site-Owner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08-02-2012 19:59

Zuinig rijden.....

Bericht door gadgeteer » 19-12-2013 08:35

Iemand nog tips?

- Rustig optrekken (tot ongeveer 2000 - 2500 rpm)
- 90 - 100 Km/uur op snelweg
- Banden op spanning

Verbruik blijft hoog (gem. 8.8/100).
Ben benieuwd of er nog manieren zijn om het rijden zuiniger te maken. Rijd tegenwoordig 42 km naar mijn werk en een totaal van 84km per dag aan alleen aal woon-werk verkeer, tegen bijna geen reiskostenvergoeding is best een uitdaging ;)
RRRRR

patrick
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 58
Lid geworden op: 18-08-2013 16:34

Bericht door patrick » 19-12-2013 17:44

Verbruik valt mij mee,
Die van mij staat op 10.4l/100 km
Voornamelijk stadsverkeer en provinciale wegen.
Ik krijg gelukkig wel reiskosten vergoeding al kom ik daar ook niet mee uit.

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Bericht door bluesalomon » 19-12-2013 20:32

Ja, ik heb een tip voor zuinig rijden!
Koop mijn dieseltje over.
Die staat tussen 7.3 en 7.6 liter per 100km met normaal gecombineerd gebruik.
De waarden die ik hierboven lees kom ik met caravan nog niet aan.
Staat een iets hogere wegenbelasting tegenover.....dat wel.
Met 8500 km per jaar ben ik 300 euro duurder uit daardoor.
Het break even point ligt op 15000, dus het verschil is niet eens zo groot.
Ik heb het dus maar voor lief genomen, en het weinig tanken is best handig.
Meestal tank ik 52 liter (lampje gaat dan aan), en kom ik daar zo'n 680 km verder mee.
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

gadgeteer
Site-Owner
Site-Owner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08-02-2012 19:59

Bericht door gadgeteer » 23-12-2013 17:27

bluesalomon schreef:Ja, ik heb een tip voor zuinig rijden!
Koop mijn dieseltje over.
Die staat tussen 7.3 en 7.6 liter per 100km met normaal gecombineerd gebruik.
De waarden die ik hierboven lees kom ik met caravan nog niet aan.
Staat een iets hogere wegenbelasting tegenover.....dat wel.
Met 8500 km per jaar ben ik 300 euro duurder uit daardoor.
Het break even point ligt op 15000, dus het verschil is niet eens zo groot.
Ik heb het dus maar voor lief genomen, en het weinig tanken is best handig.
Meestal tank ik 52 liter (lampje gaat dan aan), en kom ik daar zo'n 680 km verder mee.
Als ik besluit een andere auto te kopen dan weet ik niet zeker of ik wel weer een RX4 neem.. Ook al bevalt het nog zo goed, economisch is ie niet.
RRRRR

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Zuiniger rijden.

Bericht door bluesalomon » 23-12-2013 19:46

Met 220 werkdagen per jaar en jouw woonwerk-kilometers kom ik tot deze getallen. (klik op plaatje)
Conclusie: op gas gaan rijden. Maar dan heb je je investering van 1500,- pas na 1 1/2 jaar terugverdiend.

Ik heb allemaal van die leuke excelletjes in elkaar geknutseld om alles met elkaar te vergelijken.

Je kan ook de slag van je gaspedaal beperken, blokje eronder.
Of een restrictor in de inlaatbuis, net na de luchtmassameter. Moet je wel goed weten wat je doet, zodat de motor geen onderdelen kan opzuigen.


Afbeelding
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Bericht door bluesalomon » 23-12-2013 19:59

Het is net wat je wilt, maar een 4x4 is nooit economisch.
Een zware auto is nooit economisch.
Een snelle auto is nooit economisch.
Dus alles wat leuk, stoer of handig is is niet economisch.

Als het ook aan het rijk ligt rijden we straks allemaal in levensgevaarlijke slome lichte krappe vermogenloze twee of driecilinder truttenschuddertjes. Liefst ook nog op batterijen. En anders kost het je extra.
Maar goed, die rijden dan wel heel economisch, maar die moet je eerst aanschaffen, en dat kost dan weer aanzienlijk meer.
Dus hoe dan ook, het geld wordt uit je zak geklopt.

Conclusie: gewoon doorgaan zolang je er lol in hebt, het is aan het eind van de maand toch op.
:roll:
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 23-12-2013 23:32

AMEN! 8)
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

jans01
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24-07-2011 22:09

Zuinig

Bericht door jans01 » 24-12-2013 21:33

Als het zuinig moet: Doordeweeks rijd ik nu 500 km. in een 2000 Twingo waarmee ik vlot 1:17 realiseer en het rijdt nog vlot en redelijk comfortabel ook! Kost weinig in aanschaf en vaste lasten en ik kan alle onderhoud zelf doen.
Wel even wennen als je dan weer overstapt in de RX4 die een keer zo zwaar is, maar natuurlijk wel stiller en comfortabeler.

Als we geen caravan zouden hebben, zou ik geen moeite hebben terug te gaan naar een (nieuwere) Twingo of Clio. (Terwijl ik nog niet niet zolang geleden in een Safrane V6 3.0 reed...).
Scenic RX4 2.0 16V Vert Abysse 2001
Twingo Air 2000
Suzuki Burgman AN400
Yamaha 8310ZS + 6330 Sll
Voorheen: R16TL, R5GTL,R18TS,R25GTS,Safrane RT3.0 V6. Twingo Spring 1995.

gadgeteer
Site-Owner
Site-Owner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08-02-2012 19:59

Bericht door gadgeteer » 30-12-2013 12:21

Volledig mee eens, rijden in een auto met een hoge funfactor kost gewoon een beetje.

Voor menig zelfsleutelaar valt er op onderhoud en reparatie nog lekker te besparen op de uren. Voor mij wordt elke reparatie dus ongeveer 60euro per uur duurder (heb nu 2 keer apk moeten laten uitvoeren, eerste keer bijna 800euro, 2e keer 500euro en dat is nog zonder onderhoudsbeurten)

Met dit soort bedragen (die voor mij blijkbaar jaarlijks terugkomen)
Moet nog nieuwe rem schijven en blokken voor -> 300mm (of is het 310??) kosten: bijna 400 euro. Onderhoudsbeurt (hopelijk zonder verrassingen) kosten: ongeveer 250 euro.

Bij een gemiddelde personenauto (zonder funfactor ) :D ) zijn deze kosten aanzienlijk lager.

Dus mijn overweging om na de RX4 een veredelde kruiwagen te kopen is niet omdat ik de RX4 zat ben maar meer omdat ik zat ben van de vele extra kosten die de auto met zich meebrengt. (eerlijk is eerlijk, een RX4 is een hoop fun maar kost wel wat om op de weg te houden) :lol: :x :x :x
RRRRR

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Bericht door bluesalomon » 01-01-2014 20:32

Elke auto kost geld hoor, een rx4 is niet veel duurder dan een gewone scenic in het onderhoud.
Alleen als je defecten hebt aan het achterdifferentieel, cardanas of achterste aandrijfassen, of op zoek moet naar een rx4 versnellingsbak denk ik dat je kan spreken van RX4 gerelateerde meerkosten. Ik heb nu zo'n 20 auto's gehad, en er kan van alles aan stuk. Hoe meer kilometers je maakt hoe erger het wordt. Ook wanneer je echt afhankelijk van je auto bent, ermee te werk gaat alle dagen bijvoorbeeld, is het handiger een auto te hebben van maximaal 7 jaar oud. daarna krijg je toch allerlei slijtage en veroudering gerelateerde problemen. Zeker als je zelf niet in staat bent om je auto in een goede conditie te houden. Nieuw kopen is nooit handig, te veel afschrijving.
Maar tussen 3 en 7 jaar kan je mooi 4 jaar sturen met een recente betrouwbare zuinige auto.
En zoiets als remschijven en blokken, dat slijt bij elke auto.
Het scheelt je wel maandelijks wat wegenbelasting door het hoge gewicht.
Maar misschien heb je dat juist nodig gehad voor je caravan en perikelen met het e-rijbewijs. Had ik ook, maar die regels zijn veranderd.
Je trekkend voertuig mag nu lichter zijn dan je caravan, als hij op kenteken maar het gewicht mag trekken is het goed.
En als je iets anders koopt mag er eerst een zak geld bij, dus daar bespaar je de eerste jaren alvast niets.
Onze RX4 ruimt binnenkort het veld voor een grand scenic op benzine, omdat ik te vaak 6 a 7 stoelen nodig heb.
Niet omdat ik kan besparen, want die 430 euro per jaar die ik bespaar heb ik over 8,13 jaar terugverdiend........haha dat haalt hij vast niet. :roll:
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

Plaats reactie

Terug naar “Tips & Tricks.”