Een visco-koppeling kun je op de volgende manieren testen:
Zoek met je RX4 een onverhard parkeerterrein op en rij langzaam een rondje met het stuur maximal ingedraaid. Zolang je rustig / langzaam rondjes rijdt blokkeert je visco-koppeling als het goed is niet. Trekken je achterwielen (Met name het achterwiel aan de binnenbocht!) een slipspoor en zit je visco-koppeling waarschijnlijk vast. Deze test is niet de meest effectieve testmethode maar is wel eenvoudig uit te voeren bijvoorbeeld bij de aankoop van een RX4.
Doe deze test als de RX4 tenminste 1 uur heeft stilgestaan. Na een ritje in de stad bijvoorbeeld kan de visco-koppeling warm zijn en behoorlijke weerstand geven. De snelste manier is om 1 achterwiel op te krikken waarbij het wiel vrij van de grond komt, waarna je dit wiel probeert te draaien. Het wiel moet met enige moeite te verdraaien zijn, terwijl de voorwielen en het andere achterwiel stil blijven staan. Als het wiel met enige inspanning rond te draaien is dan functioneert je visco-koppeling waarschijnnlijk prima. Gaat het relatief makkelijk of juist helemaal niet dan heb je een probleem. Is het wiel erg eenvoudig te verdraaien dan bestaat de kans dat de visco-koppeling lekt. Is helemaal niet mogelijk om het wiel te draaien dan is de visco-koppeling waarschijnlijk ‘verhardt’ en blokkeert deze dus. Dit is een effectieve testmethode en is eenvoudig uit te voeren.
Makkelijkste is als je een rollerbank tot je beschikking hebt. Zet je RX4 met de voorwielen op de rollerbank; start de auto in z’n vrij en schakel naar de 1e versnelling en zet de rollen langzaam in beweging. De RX4 moet bij een toerental tussen de 1500 en 2500 moet de visco-koppeling gaan ‘bijten’ en duwen de achterwielen je RX4 van de rollerbank. Als dit niet gebeurt is je visco-koppeling waarschijnlijk niet in orde.
Testen werking visco-koppeling
Deel je kennis met anderen.
Ga naar
- Alles over RX4 Rijden
- ↳ Gebruikers ervaringen.
- ↳ Leuke locaties om RX4 te rijden!
- ↳ RX4 Basis
- ↳ RX4 Expression
- ↳ RX4 Pack
- ↳ RX4 Privilége
- ↳ RX4 Salomon Série Limitée
- ↳ RX4 Sport Way Série Spéciale
- ↳ RX4 achtergrond informatie.
- ↳ RX4 als caravantrekker
- ↳ Renault 4x4
- ↳ Rijden met de RX4.
- Dacia Duster hoekje
- ↳ Dacia Duster
- ↳ Opvolgers van de RX4
- Even voorstellen
- ↳ Wie is wie
- ↳ Wijziging Beheer RX4 forum
- Fotos van mijn RX4
- ↳ Filmpjes RX4.
- ↳ Gespot
- ↳ Mooie fotos van je RX4
- ↳ Verkeerd afgelopen.
- International
- ↳ Meetings
- ↳ Technical
- Overige Prietpraat
- ↳ Forum Cafe
- ↳ Kleintje RX4
- ↳ RX4 en andere websites
- ↳ Renault-concept cars
- ↳ Scenic RX4 World tour
- Pimp my RX4
- ↳ Accesoires voor de RX4
- RX4 Meetings!
- ↳ 1ste Renault RX4 Meeting
- ↳ 2e Renault RX4 meeting.
- ↳ 3e Renault RX4 meeting, 27-10-2013.
- ↳ 4e Renault RX4 meeting.
- ↳ 5e Renault RX4 meeting.
- ↳ Ergens dit jaar, 2e Renault RX4 Meeting
- ↳ Iets voor de volgende meeting?
- ↳ RX4 50 jaar...
- RX4 Register
- ↳ RX4 Foto register
- ↳ RX4 Kenteken register
- RX4 techniek: (Reparatie, klussen & onderhoud.)
- ↳ APK
- ↳ De Adresjes
- ↳ Reparatie, klussen & onderhoud.
- ↳ Technische gegevens RX4.
- ↳ Tips & Tricks.
- ↳ Vragen of opmerkingen over de techniek
- Renault Kangoo 4x4 hoekje
- ↳ Kangoo 4x4
- Vraag en aanbod.
- ↳ Gezocht.
- ↳ Te koop!
- Welkom en regels
- ↳ Suggesties
- ↳ Welkom op het RX4 forum