Kachelmotor, accu en vijfde versnelling

Beschrijf hier wat je aan je RX4 gedaan hebt of hebt laten doen.
RemcoH1980
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: 01-05-2014 12:13

Kachelmotor, accu en vijfde versnelling

Bericht door RemcoH1980 » 24-05-2014 14:15

Nou, zoals bekend ben ik sinds gisteren de trotse eigenaar van een RX4. Ik meldde gisteren al dat ik problemen ondervond bij het wegrijden bij de verkoper met de luchtcirculatie, althans er was geheel geen circulatie. Mogelijk de kachelweerstand werd er gezegd. Vanochtend terug om het euvel te laten verhelpen. Onderweg daar naartoe is de vijfde versnelling er dik 6/7 keer uitgesprongen. In het begin schrik je je gek, maar ik was enigszins voorbereid door de verhalen op het forum. Ik kon ook steeds de vijfde versnelling terug zetten, of even terug naar vier en weer door naar vijf. Maar goed, ik aangekomen bij het onderhoudspunt van de verkoper (autobedrijf/handelaar). "Rij maar naar binnen".......niet dus, accu dood. Ik de verkoper bellen, alles uitgelegd van de accu en de versnellingsbak (ventilatie was al bekend). Ik zeg los het op en dat wilde hij natuurlijk graag doen. Zijn uitleg was dat de auto lang had stilgestaan en de accu opgeladen moest worden en de vijfde versnelling daardoor ook kuren vertoonde. Mooi verhaal natuurlijk, maar niet echt plausibel. Ik had inmiddels al dik 150 km gereden. Bij het onderhoudspunt is gelijk de accu vervangen en de kachelmotor (was niet de weerstand). Kostenplaatje verkoper uiteraard. Verkoper legde uit dat als de bak na een week nog kuren gaf ik hem moest bellen en dat word ook dat opgelost. Dusssssss......de euvels kachelmotor/weerstand en vijfde versnelling zijn bij mij de revue al gepasseerd. Bij het onderhoudspunt, een losstaand garagebedrijf, ben ik echt super geholpen, ontzettend vriendelijke mensen, geweldig. Dus als ik over een week de verkoper bel over de bak, wat eigenlijk wel zeker is, kan ik bij het onderhoudspunt terecht.......kostenplaatje verkoper, dat uiteraard wel.

Even over de bak. Ik hoorde het al onderweg. Bij ingeschakelde vijf leek het wel opstijgend vliegtuig. Tot 100 km/u ging het in principe goed, daarboven schoot de vijf er vrij snel uit. Snelheid en ingeschakelde vijf zal wel niets met elkaar te maken hebben, maar het viel wel op.

Update 18:10 uur >

Ondanks het feit dat dit wellicht vaker voorkomende euvels voor de scenic of specifiek de RX4 zijn, neemt dit niet weg dat de verkoper mij voor de koop gesloten werd de verplichting had om mij over de bestaande euvels te verwittigen. Hij is hierbij in gebreke gebleven. Mijn vrouw is zojuist naar Amsterdam gereden en hierbij is de vijfde versnelling er wederom meerdere malen uitgeschoten. Ik ga de verkoper hiertoe vanavond per mail en maandag per telefoon contacten en hem nadrukkelijk wijzen op o.a. de Wet Consumentenbescherming en het Burgerlijk Wetboek > Bijzondere Overeenkomsten > Boek 7 Titel 1 Koop en Ruil > Afdeling 1 Koop: Algemene Bepalingen.

Wordt vervolgd!!
Voormalig Alfa rijder gaat op de RX4 toer ;-)

Arnoud
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 192
Lid geworden op: 13-05-2013 09:34

Bericht door Arnoud » 24-05-2014 20:47

Kolere zeg, dat is niet wat je verwacht als je een "nieuwe" auto koopt. Aan de andere kant, beter nu op kosten verkoper dan wanneer de "garantie" over is.
Maar leuk is het natuurlijk niet.
LIFE IS GOOD, WHILE DRIVING A RX4
NOTHING BEATS THE GOOD OLD RX4
ENJOY LIFE, DRIVE RX4

RemcoH1980
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: 01-05-2014 12:13

Bericht door RemcoH1980 » 24-05-2014 21:01

Inderdaad. Een auto van die leeftijd kan best iets mankeren, maar de verkoper, zijnde een bedrijf, is in gebreke gebleven door het niet melden voor/tijdens de koop van bestaande euvels.

En ik vind accu, kachelmotor en versnellingsbak best een aardige score voor een auto die ik gisteren heb aangeschaft :(

Ik heb een mooie brief gemaild zojuist en geef de verkoper hierin de gelegenheid om te reageren t/m woensdag. Anders bel ik zelf en kies ik zelf een bedrijf uit voor reparatie. Het zal ongetwijfeld uitdraaien op het vervangen, danwel reviseren van de bak of het vervangen van onderdelen hiervan. Afgaande op de diagnose die gesteld gaat worden. Nu kan de verkoper zelf nog beslissen welk bedrijf hij hiervoor wil gebruiken, of waar hij warme contacten mee onderhoudt.

Ik ga ervan uit als de bak weer in orde is, ik verder prima kan gaan toeren en zorgeloos op vakantie kan in juli. En nog wat mooie jaren kan gaan genieten van deze unieke auto.

Ik ga het wel horen.......ik hou jullie op de hoogte.
Voormalig Alfa rijder gaat op de RX4 toer ;-)

Arnoud
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 192
Lid geworden op: 13-05-2013 09:34

Bericht door Arnoud » 24-05-2014 22:42

Ben benieuwd hoe het afloopt. :?
LIFE IS GOOD, WHILE DRIVING A RX4
NOTHING BEATS THE GOOD OLD RX4
ENJOY LIFE, DRIVE RX4

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 26-05-2014 22:58

Wat een verhaal zeg!

Dat de auto iets mankeert of dat er spontaan iets kapot gaat, kan gezien het bouwjaar, maar dit is wel wat veel van het goede en daarvan moet de verkoper op de hoogte zijn geweest. Ben heel benieuwd hoe de verkoper dit voor jullie op een nette wijze gaat oplossen.

Sterkte en hou ons op de hoogte.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

RemcoH1980
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: 01-05-2014 12:13

Bericht door RemcoH1980 » 27-05-2014 09:00

Ik heb de verkoper in principe tot morgen de tijd gegeven om te reageren, maar ik ga zo al even bellen weer.

Het verhaal wordt mooier. Was het eerst alleen de 5. Nu maakt iets onder de kap in z'n 1/2 en 3 een schurend geluid tijdens het rijden. Alsof er iets onder de auto hangt en over de grond wordt meegesleept. Lijkt mij samenhangen met de bak. Er hangt uiteraard niets! In z'n 4 rijdt ie nog soepel en redelijk stil.

Nu heeft het lekker geregend en ik pakte een bocht, kreeg ik toch echt sterk de indruk dat er voorwielen aan het doorspinnen waren. Dus ik ben nog niet klaar, niet met de issues, en al helemaal niet met de verkoper. Ik ben zeker nog niet klaar met de auto. Die verdient WEL een tweede kans :)

To be continued
Voormalig Alfa rijder gaat op de RX4 toer ;-)

RemcoH1980
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: 01-05-2014 12:13

Bericht door RemcoH1980 » 30-05-2014 13:56

Woensdag en vandaag weer aan de telefoon gehangen. Zoals eigenlijk verwacht trekt de verkoper zijn beloftes in en slikt deze zijn eerdere woorden in. Auto is op de brug geweest en de stukken metaal vielen uit de bak. Dit was een al bestaand euvel en niet iets van de afgelopen week. Conclusie > Onveilig en onbruikbaar.

Ik heb het bedrijf hier direct van in kennis gesteld en deze krijgen nog 1 poging om het op te lossen. Maandag worden we hierover teruggebeld. Inmiddels advies ingewonnen bij BOVAG, consumentenbond en rechtsbijstand. Als maandag geen oplossing komt gaan we met rechtsbijstand aan de gang en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ook het bedrijf hiervan in kennis gesteld. Deze reageerde gestoken als door een bij en riepen nog de mooie woorden “Gaan we nu ineens dreigen”. Nou, dit is geen bedreiging, maar een belofte. Ik heb absoluut geen vertrouwen in dit bedrijf of een goede en vriendelijke uitkomst. Het kon allemaal op een andere manier, het bedrijf heeft gekozen voor de nonchalante/arrogante en onverschillige aanpak.

Een ding is zeker en moge duidelijk zijn, ik ben niet van plan hier een cent van te betalen.
Voormalig Alfa rijder gaat op de RX4 toer ;-)

patrick
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 58
Lid geworden op: 18-08-2013 16:34

Bericht door patrick » 30-05-2014 14:49

Jeetje wat een narigheid met je nieuwe auto,
Hoop voor je dat het allemaal goedkomt.
succes met de verdere afhandeling.

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 01-06-2014 21:59

Wat een verhaal zeg! Ben bang dat je echt juridische hulp nodig hebt om je de garage te laten meewerken. Zit er eigenlijk Bovag garantie op de RX4? Want dan kun je gelijk naar een ander gaan en regelt de Bovag het verder met de verkoper.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

jans01
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24-07-2011 22:09

Bovag garantie

Bericht door jans01 » 02-06-2014 22:42

Van de BOVAG site:
Auto's: De verkoper kan BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4.500 of meer bedraagt of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4.500 maar wél meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.
Uitgaande v/e nieuwprijs van € 27.907,= lijkt mij BOVAG garantie dus niet aan de orde.

Mijn ervaring uit 2011: Vlak na de aankoop van onze RX4 kwam er een lijst met afkeurpunten naar boven. Verkoper schrok hier ook van en ik kon direct mijn geld terugkrijgen of gedurende het Pinksterweekeinde de auto testen en uitzoeken wat mij de reparaties als zelf sleutelaar zouden kosten.
Dit hebben we gedaan en na de Pinksteren zijn we al snel tot een bedrag gekomen waarvoor ik de noodzakelijke reparaties kon verrichten.
We rijden er sindsdien zonder problemen mee in binnen en buitenland.

Mijn advies: Eerst proberen er mondeling op een nette manier uit te komen en pas als dit niet lukt de verkoper per aangetekende brief in gebreke te stellen en een termijn vastleggen waarbinnen gereageerd moet worden.E-mail is niet rechtsgeldig! Een week is hierbij vrij kort. Wat je absoluut niet moet doen is doorrijden met de al deels defecte auto. De verkoper zal hiervan (mis) gebruik maken.
Scenic RX4 2.0 16V Vert Abysse 2001
Twingo Air 2000
Suzuki Burgman AN400
Yamaha 8310ZS + 6330 Sll
Voorheen: R16TL, R5GTL,R18TS,R25GTS,Safrane RT3.0 V6. Twingo Spring 1995.

Plaats reactie

Terug naar “Reparatie, klussen & onderhoud.”