Slijtage Banden
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12-02-2012 16:07
Slijtage Banden
Snelle slijtagen van banden bij mijn RX4,
bij 95K km. 2 nieuwe voor,
bij 115K km. 4 nieuwe voor en achter
en nu bij 165K km. weer 2 nieuwe voor.
Is dit normaal? Of mankeert er ergens iets?
Bij 131K km. en 148K km. is auto uitgelijnd ivm vervang Stuurkogel en Wiellager. Banden zijn Mich. 215/60/VR16.
Iemand enig idee?
webo
bij 95K km. 2 nieuwe voor,
bij 115K km. 4 nieuwe voor en achter
en nu bij 165K km. weer 2 nieuwe voor.
Is dit normaal? Of mankeert er ergens iets?
Bij 131K km. en 148K km. is auto uitgelijnd ivm vervang Stuurkogel en Wiellager. Banden zijn Mich. 215/60/VR16.
Iemand enig idee?
webo
RX4EVER !
-
- Ere Lid
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 01-11-2009 21:13
Moet iets meer weten over de banden voordat ik hier iets zinnigs over kan zeggen.
Welk merk en type band heb eronder? Zijn ze gelijkmatig afgesleten of alleen binnen of buitenzijde etc. Alleen verharde kilometers of ga je regelmatig onverhard rijden?
Hoe sportief je rijdt is natuurlijk ook van belang...
PS: Bij een RX4 is het verstandig om alle banden van het zelfde type / merk te hebben anders kan je je visco koppeling beschadigen.
Welk merk en type band heb eronder? Zijn ze gelijkmatig afgesleten of alleen binnen of buitenzijde etc. Alleen verharde kilometers of ga je regelmatig onverhard rijden?
Hoe sportief je rijdt is natuurlijk ook van belang...
PS: Bij een RX4 is het verstandig om alle banden van het zelfde type / merk te hebben anders kan je je visco koppeling beschadigen.
Renault Scenic RX4 Salomon
I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!
I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12-02-2012 16:07
slijtage
Beste Dennis dank voor de reactie.
Banden Michelin 215/60/VR16
Rustige rijder ( binnen snelheidslimiet) geen onverharde wegen, allen als het niet anders kan.
Slijtage niet altijd gelijk aan vorige keer ; bij 95K midden en randen iets meer ; nu bij 165K vooral midden.
Spanning wordt regelmatig gecontroleerd, zelden nodig bij te vullen.
mvg
webo
Banden Michelin 215/60/VR16
Rustige rijder ( binnen snelheidslimiet) geen onverharde wegen, allen als het niet anders kan.
Slijtage niet altijd gelijk aan vorige keer ; bij 95K midden en randen iets meer ; nu bij 165K vooral midden.
Spanning wordt regelmatig gecontroleerd, zelden nodig bij te vullen.
mvg
webo
RX4EVER !
-
- Ere Lid
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 01-11-2009 21:13
Re: slijtage
Hallo Webo,webo4wd schreef:Beste Dennis dank voor de reactie.
Banden Michelin 215/60/VR16
Rustige rijder ( binnen snelheidslimiet) geen onverharde wegen, allen als het niet anders kan.
Slijtage niet altijd gelijk aan vorige keer ; bij 95K midden en randen iets meer ; nu bij 165K vooral midden.
Spanning wordt regelmatig gecontroleerd, zelden nodig bij te vullen.
mvg
webo
Hele rare vraag, maar hoeveel bar voor de bandenspanning. ALs de band in het midden meer slijt dan de aan de rand dan is de spanning misschien wel te hoog. (Max. bar/Psi staat op de wang van de band) Verder lees ik eigenlijk geen vreemde dingen en Michelin zou wat langer mogen mee gaan naar mijn idee.
Renault Scenic RX4 Salomon
I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!
I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!
-
- Site-Owner
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 08-02-2012 19:59
Met mijn Pirelli Scorpion heb ik er altijd 3 bar inzitten zoals voor geschreven door Pirelli en niet de 2.0/2.1 die renault voorschrijft.
Nadeel is wel dat mijn sensoren brak zijn (door lucht in te blazen bij een benzinepomp bijvoorbeeld, kan condens ontstaan waardoor die dingen corroderen en lucht laten ontsnappen...) Ik heb dus altijd knipperende lichtjes en moet wekelijks lucht bij pompen.
Nadeel is wel dat mijn sensoren brak zijn (door lucht in te blazen bij een benzinepomp bijvoorbeeld, kan condens ontstaan waardoor die dingen corroderen en lucht laten ontsnappen...) Ik heb dus altijd knipperende lichtjes en moet wekelijks lucht bij pompen.
RRRRR
-
- Vaste Gast
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 23-06-2010 21:38
Ojee, niet zomaar pompen.
Op de band kijken wat er in mag is niet de manier.
Daar staat op wat er maximaal in mag, ongeacht of dat wel wenselijk is.
Op een lichtere of zwaardere auto worden deze waarden anders.
Altijd de bij de auto aanwezige informatie gebruiken, in dit geval de sticker in de deurpost. Tenzij je afwijkende maten hebt gemonteerd.
Een band die te zacht is slijt meer op de wangen, dus aan de zijkant.
Een band die te hard wordt opgeblazen, slijt in het midden.
Bij foute uitlijning gaan ze aan één zijkant scheef weg slijten.
Zware auto's met stevig bochtgedrag krijgen slijtage aan de buitenkant van de voorbanden.
Na 27000 km kan ik stellen dat op 2.0-2.1 bar de banden zeer gelijkmatig slijten. En netjes recht, zelfs geen cuppen kunnen waarnemen. Hierbij vormen de profielblokken als schubben, wat herrie geeft.
En eigenlijk moeten de banden per set worden gewisseld, doe je voor en achter niet tegelijk, of met een ander merk of type band, is de afrolomtrek niet precies gelijk. Dat gaat wringen.
Ook zijn er banden specifiek bedoeld voor 4x4 gebruik, en die horen onder deze auto's. Het is zelfs mogelijk dat je aandrijflijn schade oploopt als je je hier niet aan houdt. (zie posts over heetgelopen viscokoppelingen)
Wat betreft lekke sensoren, de binnenventielen zijn hetzelfde als bij elke andere auto. de sensor zelf heeft hier weinig invloed op. Tijd voor nieuwe ventieltjes dus. Er is wel een simpel gereedschapje voor nodig, bandenman wil vast wel even helpen. Tenzij hij lekt op de doorvoer in de velg, zeepsopje en je ziet zo hoe laat het is.
Ik had een band die eens per half jaar aandacht nodig had, de rest bleef gewoon op spanning. Bij min 12 gaf hij wel melding, opgepompt, en na de winter weer wat laten aflopen.
Ik had er michelin latitude tour 215/65-16 onder zitten, en was er zeer tevreden over.
Daar staat op wat er maximaal in mag, ongeacht of dat wel wenselijk is.
Op een lichtere of zwaardere auto worden deze waarden anders.
Altijd de bij de auto aanwezige informatie gebruiken, in dit geval de sticker in de deurpost. Tenzij je afwijkende maten hebt gemonteerd.
Een band die te zacht is slijt meer op de wangen, dus aan de zijkant.
Een band die te hard wordt opgeblazen, slijt in het midden.
Bij foute uitlijning gaan ze aan één zijkant scheef weg slijten.
Zware auto's met stevig bochtgedrag krijgen slijtage aan de buitenkant van de voorbanden.
Na 27000 km kan ik stellen dat op 2.0-2.1 bar de banden zeer gelijkmatig slijten. En netjes recht, zelfs geen cuppen kunnen waarnemen. Hierbij vormen de profielblokken als schubben, wat herrie geeft.
En eigenlijk moeten de banden per set worden gewisseld, doe je voor en achter niet tegelijk, of met een ander merk of type band, is de afrolomtrek niet precies gelijk. Dat gaat wringen.
Ook zijn er banden specifiek bedoeld voor 4x4 gebruik, en die horen onder deze auto's. Het is zelfs mogelijk dat je aandrijflijn schade oploopt als je je hier niet aan houdt. (zie posts over heetgelopen viscokoppelingen)
Wat betreft lekke sensoren, de binnenventielen zijn hetzelfde als bij elke andere auto. de sensor zelf heeft hier weinig invloed op. Tijd voor nieuwe ventieltjes dus. Er is wel een simpel gereedschapje voor nodig, bandenman wil vast wel even helpen. Tenzij hij lekt op de doorvoer in de velg, zeepsopje en je ziet zo hoe laat het is.
Ik had een band die eens per half jaar aandacht nodig had, de rest bleef gewoon op spanning. Bij min 12 gaf hij wel melding, opgepompt, en na de winter weer wat laten aflopen.
Ik had er michelin latitude tour 215/65-16 onder zitten, en was er zeer tevreden over.
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!
Beter van de weg af, dan van het pad!