1.9 DCI EGR systeem omzeilen

Beschrijf hier wat je aan je RX4 gedaan hebt of hebt laten doen.
Plaats reactie
bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

1.9 DCI EGR systeem omzeilen

Bericht door bluesalomon » 17-04-2013 21:53

Onze DCI heeft een tijdje niet zo fijn gelopen.
Tijdens de zoektocht naar de oorzaak heb ik de EGR klep gedemonteerd en stond versteld van de hoeveelheid roetaanlag die hierin en omheen in het spruitstuk zat.
Na het schoonmaken van de klep weer teruggeplaatst, en telkens voor de grote vakantie maakte ik 'm schoon. En elk jaar zat er weer veel troep in.
Voor degenen die niet weten wat EGR is, term staat voor exhaust gas recirculation. Dit betekent zoveel als uitlaatgas wordt teruggevoerd naar het inlaatspruitstuk om opnieuw te worden verbrand. hierdoor schijnen grote successen geboekt te worden op milieu-gebied. de motor gaat er echter minder goed op lopen en de inlaat koolt op den duur bijna dicht. Zeker wanneer de klep in z'n eigen sludge blijft hangen en open blijft staan.
Dan wordt het pas echt een probleem. Dat was dus wat uiteindelijk zorgde voor niet willen trekken wanneer je het gas intrapt. Dit kan ook nooit goed zijn voor het milieu en is zeker niet wat de createur de automobiles heeft bedoeld met deze motor. Maar goed, het was een van de eerste motoren met dit electronisch geregelde systeem, dus laten we ze het maar vergeven.
De oplossing is echter zeer simpel......
je kan namelijk de hele klep verwijderen.
Dan de magneet van de klep scheiden, ze zitten aan elkaar geklonken met busjes in de boutgaten.
klepgedeelte oortjes met boutgaten verwijderen zodat je een mooie ronde rand krijgt. Metalen pakking op dezelfde manier aanpassen.
klep schoonmaken, want deze blijft wel gewoon bewegen straks.
Spruitstuk uitbaggeren, ik deed dit met een stuk 6mm staaf met een ring tussen 2 moeren geklemd als schraper. Het kanaal achter de klep langs was bij mij volledig dichtgeslibd.
Als alles mooi genoeg is de klep 180 graden gedraaid in het spruitstuk plaatsen. De poort voor het uitlaatgas is nu gedicht door de dichte wand van de klep.
Magneet weer terugplaatsen.
Met een beetje beleid vastzetten, oortjes zijn iets minder ondersteund nu.
Electronica heeft hier geen problemen mee. Latere typen hebben het wel door als je met de klep rommelt.
Hij rijdt nu extra fijn, trekt beter vanaf lage toeren en loopt mooier rond bij stationair. Het dipje dat ik altijd voelde bij 2500 tpm bij volgas is ook weg. Zelfs heb ik het idee dat de motor beter aanpoot op hogere snelheid, mogelijk is dit het gevolg van de verwijderde verstopping in het spruitstuk.

Voor wie de klep zoekt, hij zit rechts onder de grijze afdekkap, met 3 m6 boutjes in het spruitstuk.
Kap eraf (3 schroeven)
Stekker los
3 Boutjes eruit, laat ze niet vallen.....(magneet erbij)
Klep kan vastgekoekt zitten, rustig loswerken met spaarzaam remmenreiniger/wd40 o.i.d.
Nu kan het schoonmaken en/of modificeren beginnen.

Belangrijk: spuit geen remmenreiniger of ander brandbaar spul in het spruitstuk om de troep op te lossen, de motor kan hierop op hol slaan!!!
dat heb ik namelijk al eens eerder geprobeerd....en ondervonden.

En oja, ik had een paar pikzwarte handen nadien, misschien heeft u een goed idee om dat te voorkomen wanneer dat ongewenst is, ik ben het wel gewend.
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 18-04-2013 00:28

Helder verhaal... en dat voor de trotse bezitter van de 2.0 benzine uitvoering! :lol:

Over de poll: Ik ga naar de garage informeer wat er aan scheelt wat het kost en besluit dan of het de moeite waard is dat ik de reparatie zelf uitvoer.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Canis Lupus
Berichten: 5
Lid geworden op: 23-07-2013 21:20

Bericht door Canis Lupus » 22-09-2013 01:21

Ik had hetzelfde probleem op mijn Megane Coupe. Wat ik gedaan heb (en dat zal bij de RX4 waarschijnlijk ook kunnen) is afdoppen. Een simpel blind plaatje ertussen monteren en de EGR-klep is dicht en buiten werking. De auto heeft nergens meer last van en ook geen problemen met de apk.

Plaats reactie

Terug naar “Reparatie, klussen & onderhoud.”