Veel, veel vervangen dit jaar. Alles glimt nu wel onder...
-
- Vaste Gast
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 23-06-2010 21:38
Veel, veel vervangen dit jaar. Alles glimt nu wel onder...
Vanwege de algemene gammelheid na 210.000 km maar eens flink met gereedschap en onderdelen tekeer gegaan.
Voorremmerij af door lange stilstand voor aankoop, roest was door handelaar weggeschuurd, maar omdat roest harder is dan gezonde remschijf slijt alles scheef en raar weg, voor de apk schijven&blokken vervangen.
APK viel mee, meteen tandriem/waterpomp en rollen gedaan want riem was al 6 jaar oud. Dit was een listig klusje. Riemspanning is lastig af te stellen zonder futuristische apparatuur. (dealer doet hertzmeting)
Maar tijd kost niets, wat heen en weer gesteld tot het klopte.
Omdat de auto hevig begon te schudden onder belasting en tussen 80-90 km/h de beide voorste aandrijfassen vervangen. Resultaat verbluffend, hij lijkt wel weer nieuw. En maar 3 uurtjes werk.
Bruto kosten de assen 172 euro per stuk, krijg je gereviseerde assen, dus een gebruikt stuk as met nieuwe koppelingen, vet en rubbers, plug en play. Ziet er uiteraard wel uit als een nieuwe.
Het extra betaalde statiegeld krijg je terug als je de oude assen in originele doos weer terugbrengt. Nee, niet bij de dealer, bij een mijngrossier automaterialenzaak. Je krijgt exact hetzelfde GKN materiaal dat er origineel onder hing overigens, de mijne waren nog de eerste.
Nog een reden om je assen te wisselen, de linker zit tegen de bak aan met een hoes, als deze scheurt loopt je bakolie er uit, met een kapotte bak als gevolg. Heel het internet staat vol met ervaringsdeskundigen, ik wilde daar niet bijhoren. De dealer rekent vlug 300 voor het vervangen van een hoesje, dus ik dacht dat ik voor dat geld beter 2 nieuwe assen kon monteren. Uiteraard loopt de bak ook leeg tijdens het loshalen van de linker as, dus die ook weer met verse olie afgevuld.
Oude olie overal netjes opgevangen in een wasmachine-lekbak, die zijn lekker groot, dan mors je niets.
Aftermarket xenonset begon te knipperen, eruit gesnoeid en weer gewone H7 lampen erin.
Met de caravan wiegde de auto erg, achterste schokdempers vervangen en het is helemaal over.
We konden nu dus weer zonder geschudder en gewieg fijn op vakantie.
Na de vakantie hadden we last van een klotsgeluid en uiteindelijk herrie van water dat door de kachelventilator ging, gepaard met een beekje in de voetenbak rechts. Oorzaak: afwateringsgaten onder de zwarte plaat onder het voorraam links en rechts verstopt met bladeren. Even doorduwen en naspoelen.
Overigens blijft er ook water via de achterklep binnenkomen.
Omdat het uiteindelijk 4 cm hoog in de ruimte onder de achterbak stond, en de krik dreigde te gaan roesten, een 4 mm gaatje in de bak geboord.
Niet mijn stijl maar wel heel erg functioneel. Al eerder getracht het sluitrubber op te vullen met benzineslang, maar dat werkte niet.
Om het af te leren de olie van het differentieel en het brandstoffilter ververst.
Na remmen op de motor en dan volgas houdt de motor soms in.
Na het schoonmaken van de EGR klep was het een paar weken helemaal weg. Nu begint het weer, dus ik vermoed dat de klep zijn beste tijd heeft gehad.
Als ik weer wat gedaan heb laat ik het weer weten.
Groeten,
Mark, blauwe salomon dci
Voorremmerij af door lange stilstand voor aankoop, roest was door handelaar weggeschuurd, maar omdat roest harder is dan gezonde remschijf slijt alles scheef en raar weg, voor de apk schijven&blokken vervangen.
APK viel mee, meteen tandriem/waterpomp en rollen gedaan want riem was al 6 jaar oud. Dit was een listig klusje. Riemspanning is lastig af te stellen zonder futuristische apparatuur. (dealer doet hertzmeting)
Maar tijd kost niets, wat heen en weer gesteld tot het klopte.
Omdat de auto hevig begon te schudden onder belasting en tussen 80-90 km/h de beide voorste aandrijfassen vervangen. Resultaat verbluffend, hij lijkt wel weer nieuw. En maar 3 uurtjes werk.
Bruto kosten de assen 172 euro per stuk, krijg je gereviseerde assen, dus een gebruikt stuk as met nieuwe koppelingen, vet en rubbers, plug en play. Ziet er uiteraard wel uit als een nieuwe.
Het extra betaalde statiegeld krijg je terug als je de oude assen in originele doos weer terugbrengt. Nee, niet bij de dealer, bij een mijngrossier automaterialenzaak. Je krijgt exact hetzelfde GKN materiaal dat er origineel onder hing overigens, de mijne waren nog de eerste.
Nog een reden om je assen te wisselen, de linker zit tegen de bak aan met een hoes, als deze scheurt loopt je bakolie er uit, met een kapotte bak als gevolg. Heel het internet staat vol met ervaringsdeskundigen, ik wilde daar niet bijhoren. De dealer rekent vlug 300 voor het vervangen van een hoesje, dus ik dacht dat ik voor dat geld beter 2 nieuwe assen kon monteren. Uiteraard loopt de bak ook leeg tijdens het loshalen van de linker as, dus die ook weer met verse olie afgevuld.
Oude olie overal netjes opgevangen in een wasmachine-lekbak, die zijn lekker groot, dan mors je niets.
Aftermarket xenonset begon te knipperen, eruit gesnoeid en weer gewone H7 lampen erin.
Met de caravan wiegde de auto erg, achterste schokdempers vervangen en het is helemaal over.
We konden nu dus weer zonder geschudder en gewieg fijn op vakantie.
Na de vakantie hadden we last van een klotsgeluid en uiteindelijk herrie van water dat door de kachelventilator ging, gepaard met een beekje in de voetenbak rechts. Oorzaak: afwateringsgaten onder de zwarte plaat onder het voorraam links en rechts verstopt met bladeren. Even doorduwen en naspoelen.
Overigens blijft er ook water via de achterklep binnenkomen.
Omdat het uiteindelijk 4 cm hoog in de ruimte onder de achterbak stond, en de krik dreigde te gaan roesten, een 4 mm gaatje in de bak geboord.
Niet mijn stijl maar wel heel erg functioneel. Al eerder getracht het sluitrubber op te vullen met benzineslang, maar dat werkte niet.
Om het af te leren de olie van het differentieel en het brandstoffilter ververst.
Na remmen op de motor en dan volgas houdt de motor soms in.
Na het schoonmaken van de EGR klep was het een paar weken helemaal weg. Nu begint het weer, dus ik vermoed dat de klep zijn beste tijd heeft gehad.
Als ik weer wat gedaan heb laat ik het weer weten.
Groeten,
Mark, blauwe salomon dci
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!
Beter van de weg af, dan van het pad!
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18-09-2011 13:59
Achterdifferentieel olie
Heb net een RX4 uit 2000 aangeschaft. Maakt een schurend geluid achter. De remschijven achter hebben een dikken roestrand, dus die eerst maar even vervangen en daarna de differentieel olie. Imenad hier ervaring mee? Wat voor olie gaat er in?
-
- Regelmatig Bezoeker
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 24-07-2011 22:09
Olie
Volgens mijn Renaultdealer normale versnellingsbakolie.
SAE 80-90 waarschijnlijk.
SAE 80-90 waarschijnlijk.
Scenic RX4 2.0 16V Vert Abysse 2001
Twingo Air 2000
Suzuki Burgman AN400
Yamaha 8310ZS + 6330 Sll
Voorheen: R16TL, R5GTL,R18TS,R25GTS,Safrane RT3.0 V6. Twingo Spring 1995.
Twingo Air 2000
Suzuki Burgman AN400
Yamaha 8310ZS + 6330 Sll
Voorheen: R16TL, R5GTL,R18TS,R25GTS,Safrane RT3.0 V6. Twingo Spring 1995.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18-09-2011 13:59
Re: Olie
Olie inmiddels vervangen door SAE 80W90. Kwam minder uit dan er in moest..jans01 schreef:Volgens mij Renaultdealer normale versnellingsbakolie.
SAE 80-90 waarschijnlijk.
Lager tussenas vertoont speling en veroorzaakt ook het schurende geluid tijdens het rijden. Volgens mij ergens gelezen dat het lager ook los te vervangen is. Dit in plaats van de gehele tussenas van voor naar achter te vervangen. Iets gelezen van een BMW lager? Wie heeft ervaring hiermee?
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18-09-2011 13:59
Aandrijfas van voor naar achteren
Heb afgelopen zaterdag de gehele aandrij as vervangen. De lagers waren geheel uitgelopen en deze veroorzaakten ook het schurende geluid vanuit de achteras. Draait nu weer netjes en geluid is weg. Tevens is de aandrijfas nu ook onderhoudsvriendelijker omdat er smeer(vet) nippels in de kruiskoppelingen zitten en in de schuifmof aan de voorzijde. Deze gelijk maar even goed vol gespoten met vet.
Hierbij wil ik Maarten nog bedanken voor het leveren van de as.
Hierbij wil ik Maarten nog bedanken voor het leveren van de as.
-
- Vaste Gast
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 23-06-2010 21:38
Update aandrijfassen voor.
De gemonteerde voorste aandrijfassen hebben het prima gedaan, we zijn nu krap 2 jaar en 12000 km verder.
Alleen de kwaliteit van de buitenste (wielzijde) hoezen viel wat tegen, ze hadden nu al scheurvorming op alle ribbels. Deze hebben we dus nu al moeten vervangen.
Kwaliteitsprobleempje bij de firma GKN/spidan.
Alleen de kwaliteit van de buitenste (wielzijde) hoezen viel wat tegen, ze hadden nu al scheurvorming op alle ribbels. Deze hebben we dus nu al moeten vervangen.
Kwaliteitsprobleempje bij de firma GKN/spidan.
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!
Beter van de weg af, dan van het pad!