achter diff lekt.

Beschrijf hier wat je aan je RX4 gedaan hebt of hebt laten doen.
Plaats reactie
patrick Jongen
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 03-10-2010 23:16

achter diff lekt.

Bericht door patrick Jongen » 14-07-2011 14:22

Mijn differentieel lekt aan de keerring van de rechter steek as.
heeft iemand ervaring met het vervangen hier van ?

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 15-07-2011 00:49

Hmm vervelend om te lezen, heb hier zelf (gelukkig) geen ervaring mee.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

jans01
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24-07-2011 22:09

Differentieel

Bericht door jans01 » 24-07-2011 22:30

Zie mijn topic onder Wie is wie.

Het differentieel achterzijde links, zweet ook een beetje maar volgens de Renault monteur nog niet zodanig om te vervangen.

Gevraagd: Gebruikerservaringen met de temperatuur van het differentieel aan de achterzijde. Volgens de Renault monteur mag deze heet worden.

Wat zijn jullie ervaringen?
Scenic RX4 2.0 16V Vert Abysse 2001
Twingo Air 2000
Suzuki Burgman AN400
Yamaha 8310ZS + 6330 Sll
Voorheen: R16TL, R5GTL,R18TS,R25GTS,Safrane RT3.0 V6. Twingo Spring 1995.

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Differentieel

Bericht door bluesalomon » 02-10-2011 22:20

Alle delen van de aandrijving worden warm tijdens gebruik, er gaat immers een hoop vermogen doorheen, en elke aandrijving heeft een bepaald rendement. Enkele procenten van het vermogen worden omgezet in warmte.
Zo heeft een porsche 944 turbo een oliekoeler voor het differentieel....
Is het buiten al flink warm, dan kan een differentieel dus aardig heet aanvoelen.
Wel is het zo dat olie onder deze omstandigheden flink te lijden heeft.
Laatst heb ik de mijne afgetapt, en die was pikzwart.
Het verversen van de olie is vrij simpel. Je hebt alleen wel een sleutel nodig met een vierkant uiteinde. Hiervoor heb ik een verslepen inbussleutel.
Het is een 8 mm vierkant. Deze past ook op de carterplug van de motor, en de aftap van de versnellingsbak.
In het zijdeksel van het dif zit een kunststof plug met vleugelgreep.
Dit is de vulopening, en tevens het niveau. Het is genoeg als het uit het gat begint te lopen. Er gaat ongeveer 0.8 liter 80w90 in.
Deze flessen olie hebben een handig uitschuifbaar tuutje, knijp je hem zo leeg door de vulopening.

Als het licht lekt zou ik af en toe eens peilen, en zonodig bijvullen.
Je krijgt dan vanzelf een idee hoe hard het lekt en of het de investering waard is om het dif te laten repareren. Heeft de auto veel kilometers gemaakt dan val je waarschijnlijk van de ene in de andere ellende.
Het lekt dan mede omdat de assen teveel ruimte hebben in de keerring, wat weer een gevolg is van slijtage van de lagers in het dif en/of de splinesverbinding van de assen.
Na verloop van tijd slijt alles, dat hou je niet tegen.
Geen idee wat de createur de automobiles rekent voor zoiets, maar ik zou maar gaan zitten alvast....

Pas wel op met de viscokoppeling, als je voor en achter banden met een andere profieldiepte hebt, moet de visco het verschil in toerental tussen voor en achteras gaan afwentelen, daar wordt hij warm van, gaat blokkeren, dan wordt het wringeffect nog erger en gaat het mis.

Het kan zijn dat er een ongelijke bandenset onder je rx4 zat bij aankoop.
Vorig jaar heb ik nog nog een rx4 bij een dealer zien staan voor ruim 12000 euro......(3750 inruil meneer) met een set verschillende banden er onder!
Zelf heb ik mijn wielen nog gewisseld omdat ik het idee had dat de banden voor iets verder versleten waren achter.
Koop dus nooit slechts 2 nieuwe banden! Probeer ze gelijk te laten slijten door ze op tijd te wisselen en als ze op zijn meteen 4 nieuwe.
Slik, dat kost best veel ineens maar het is de enige goede manier.
Rij je er een kapot, kan je misschien een gebruikt bandje op de kop tikken van hetzelfde type.

Het gaat om dezelfde dynamische afrolomtrek, en die is ook afhankelijk van hoever de band doorzakt, dus liefst ook hetzelfde merk en type rondom.

Zo zie je maar weer dat warmte in de aandrijving afhankelijk kan zijn van veel factoren....
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

Plaats reactie

Terug naar “Reparatie, klussen & onderhoud.”