Pagina 1 van 1

Vroegtijdige bandenwissel

Geplaatst: 16-08-2010 22:39
door Sallemanderhof
Vorige maand de RX4 gekocht met welliswaar voldoende profiel voor en achter, maar een zeer vervelend gegons als gevolg van cupping van de achterbanden. Op eBay een setje splinternieuwe Dunlop Grandtrecs gevonden bij een bandenhandel in de buurt van Munchen en de gok gewaagd.
De banden zitten eronder en wat een wereld van verschil qua geluid. Ook weer een fijn idee dat voor en achter exact dezelfde profieldiepte zit met het oog op een "te actieve" viscokoppeling.

Om opnieuw cupping te voorkomen speel ik met het idee om periodiek de wielen kruislings te verwisselen (l.achter naar r.voor enz.) De banden hebben immers geen aangegeven draairichting. Op deze manier verwacht ik ook de profieldiepte voor en achter gelijk te houden, maar weet niet zeker of dit veel effect zal hebben. Misschien heeft iemand hier suggesties voor of een andere theorie?

Geplaatst: 16-08-2010 23:59
door Dennis
Als je de banden zelf wisselt kan dat wel, maar ik neem aan dat je dat met velg en al doet. Je ventiel geeft per velg een signaal door bij lage banden spanning, deze kun je niet zomaar wisselen (r.v moet r.v. blijven, l.v. moet l.v. blijven etc.) >>>geeft foutmelding, blijven de bandjes op het dashboard knipperen namelijk... :?

Kan met de kerst wel gezellig effect geven dat wel! :D

Geplaatst: 17-08-2010 06:30
door Sallemanderhof
Ik begrijp jouw punt Dennis, maar mijn RX4 heeft geen bandenspanningcontrolesysteem

Geplaatst: 17-08-2010 16:48
door Dennis
Dan maakt het i.p. niet veel uit denk ik, wel alleen van achter naar voor wisselen en niet kruisen anders kan dit op termijn problemen geven met de viscokoppeling als er teveel verschil in profieldiepte in zit.

Geplaatst: 17-08-2010 17:16
door Sallemanderhof
ehm... als je gelijktijdig l.achter en r.achter naar voren verplaatst blijven de banden van een as bij elkaar. Ze gaan alleen de andere kant op draaien (om het cuppen te voorkomen)

Geplaatst: 22-09-2010 13:54
door Gast
Zolang de banden niet richting gebonden zijn kan er gewisseld worden. Toch geniet bij mij de dure vookeur om ze alle 4 tegelijk te vervangen. Eventueel dan maar wat goedkoper maar wel per 4.

Ik ben er zo een die bij een serieuze lekke band bij een gewone auto toch twee nieuwe koopt. Veiligheid en bedrijfszekerheid vind ik belangrijk, en die euro's ... zolang het niet uit de hand loopt gaat niemand failliet met een extra nieuwe band.

Wisselen wel, kruislings niet.

Geplaatst: 24-06-2012 23:23
door bluesalomon
Volgends het boekje van een C180 die ik eens een tijdje heb gereden, moest na ongeveer 15 a 20000 km de wielen gewisseld worden, maar alleen van achter naar voor en vice versa, aan dezelfde zijde van de auto.
Dit omdat bij een andere draairichting de band andersom belast wordt.
Aangezien de band zich zet tijdens gebruik, is het niet verstandig ze andersom te belasten. Je laat je v riemen ook niet binnenstebuiten draaien, dan zijn ze eerder gaar door buiging in andere richting.
Het kan dus wel, maar beter van niet.