Remschijven en remblokken vervangen.

Beschrijf hier wat je aan je RX4 gedaan hebt of hebt laten doen.
Plaats reactie
Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Remschijven en remblokken vervangen.

Bericht door Dennis » 16-07-2010 23:26

Het was voor de APK nog niet nodig en ik merkte tijdens het rijden niets maar op banden, remmen en schokdempers moet je niet bezuinigen. :wink: Om remschijven en remblokken van een RX4 te vervangen hoef je gelukkig geen neurochirurg te zijn en samen met een goede vriend, was het een uurtje werk. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat we een garage met brug tot onze beschikking hadden. Alle 4 de wielen vrij en op een lekkere werkhoogte! Zorg er wel voor dat de RX4 in z’n ‘vrij’ staat en het stuur niet in het stuurslot kan vallen, zodat de wilen te draaien zijn en dat geeft vooral aan de voorzijde wat meer werkruimte.

Afbeelding

Zoek de verschillen!

Er zijn verschillende soorten remschijven in de handel; Geboorde schijven of schijven met groeven erin. De remschijven aan de voorzijde zijn anders (een stuk groter) dan die aan de achterzijde van de RX4. Ik heb voor Bosch remschijven gekozen omdat deze vrijwel identiek zijn aan de originele RX4 remschijven met standaard remblokken. Daarnaast gaat er toch alleen maar vuil en modder in de boorgaten of groeven zitten als je de verharde weg af en toe verlaat.

Als de velg eraf is kun je de remklauw in twee delen demonteren. Nu kun je de twee torx-schroeven op de oude schijf losdraaien. Om de remschijf zelf te verwijderen heb je fijnmechanisch gereedschap nodig; een hamer. Na een paar stevige tikken komt de schijf vanzelf los. Met een staalborstel of grof schuurpapier kun je roest en vuil verwijderen. Vergeet de hierbij ook de remklauw zelf niet. Eventueel kun je de vettige laag op de nieuwe remschijf met alcohol of thinner verwijderen.

Afbeelding

Nu kun je de nieuwe remschijf monteren, vergeet hierbij de torx-schroeven niet. Als de remschijf op zijn plek zit kan het eerste deel van de remklauw weer gemonteerd worden. Met behulp van een vernuftig apparaat werd de remcilinder ingeknepen. (Geen idée hoe dit apparaat heet trouwens.) Dit kan eventueel ook met een waterpomptang als je de rubbers hierbij maar niet beschadigd. Voordat je de remblokken plaatst even de uiteinden een likje koper geven zodat ze gemakkelijk terugglijden. Na het monteren van het tweede deel van de remklauw kan de velg weer op z’n plek.

Afbeelding

In principe herhaal je dit kunstje bij alle 4 de wielen. :!: Voordat je met de RX4 gaat rijden wel even de rem een paar keer intrappen en de handrem een paar keer optrekken. :!: Tijdens dit ‘pompen’ voel je de weerstand in je rempedaal toenemen. De eerste kilometers even met de rem ‘spelen’ en niet teveel op je motor afremmen.


Het is in ieder geval een klus die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren en het is een stuk voordeliger dan het 'laten' doen toch? :wink:
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Sallemanderhof
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 53
Lid geworden op: 21-06-2010 17:22

Bericht door Sallemanderhof » 17-07-2010 13:22

Hoi Dennis, duidelijk verhaal. Als tip kan ik geven de materialen in Duitsland te bestellen

http://www4.kfzteile24-shop.de/100032-a ... teile.html

De Bosch en Brembo schijven kosten bij Van Heck/Mijn Grossier bedrijven in Nederland bruto ex 80,- per stuk. Bij kfzteile heb je ze vanaf 30,- netto inclusief :D

Gast

Bericht door Gast » 18-09-2010 23:22

Gisteren zijn mijn schijven en blokken en 1 cilinder vervangen omdat het rechtsvoor vast zat ... 550 euries lichter en gelijk te horen gekregen dat mijn kachelmotor stuk is ....

Ik heb het geluk dat mijn vrouw helemaal gek op de RX4 is anders werd er flink gekllagd in ons huis .... :lol:

Maandag zal ik eens informeren wat zo'n kachelmotor kost.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand misschien of een 2e hands een optie is? Past in dat geval de kachelmotor van een "normale" Scenic?

Gast

Bericht door Gast » 18-09-2010 23:28

Dat past. De unit zit met drie schroefjes vast. Een nieuwe is prijzig maar niet onbetaalbaar. Voor een monteur, als je het zelf wilt doen, is er een kwartiertje mee zoet.

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 18-09-2010 23:33

Hoi Ribo,

Volgens mij valt de prijs van zo'n kachelmotor best mee. Hij zit in ieder geval rechtsonder het dashboard gelijk onder je handschoenenkast. Volgens mij zit hij maar met 3 schroefjes vast en de moeilijkheid is vooral dat je er onhandig bijkomt... maar het is wel te doen. Als je zelf aan de slag gaat plaats er dan even een paar foto's en een beschrijving van! :wink:

SUCCES!
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 18-09-2010 23:33

kijk nou synchroon typen! :lol:
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Plaats reactie

Terug naar “Reparatie, klussen & onderhoud.”