Wat technische vragen.

Plaats hier al je vragen en/of opmerkingen over de techniek van je RX4.
sirmartin
Ere Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27-03-2014 22:01

Wat technische vragen.

Bericht door sirmartin » 06-04-2014 18:59

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik de RX4 nu een dag of 6 en nu beginnen de eigenaardigheden van dit franse blik duidelijk te worden nu ik de auto beter ga leren kennen. Ik heb dus een paar vragen waar ik de kennis niet van heb om ze te beantwoorden.

Als de motor uitstaan maar het contactslot wel aan komt er een vreemde bromtoon uit het bovenconsole waar de binnenverlichting, het kaartlees lampje en het rode lichtje zit van het alarm. Zou dit een kleine fan zijn die aanloopt? Alhoewel het lijkt of het een electronisch gegenereerde brom is.
Als je de contactsleutel draait om deze er uit te nemen houdt de brom ook op.

Wat me niet duidelijk is uit de manual dat als ik de auto vergrendel of ontgrendel met de zender op de sleutel alle deuren behalve de bestuurders deur vergrendelen en ontgrendelen. Hoort dit zo?

Wat me nu in steeds meer overkomt is dat als ik de bestuurdersdeur met de sleutel open deze niet open gaat ik voel ook geen weerstand op de sleutel dat er iets ontgrendeld wordt. dan moet ik eerst de de andere deuren ontgrendelen met de zender en via de bijrijderskant de deur vanbinnenuit openen. Zou dit ook te maken hebben met dat die deur niet vergrendeld via de zender?

Volgend weekend maar eens verdiepen in hoe ik de binnenkant van de deur kan demonteren om er een blik achter te werpen.

En ik moet nog eens opzoek naar het houdertje waar de stalen veer in gaat van het tafeltje achter op de voorstoel dat zwart plastic ding wat met 2 popnagels vast zit. Zal het er eens uitboren. Is bij een van de voorstoelen gebroken dan springt de veer er uit en blijft het tafeltje niet horizontaal staan.


Zijn er ook nieuwe radio's met een externe mp3 ingang of usb die de radio in de RX4 kan vervangen maar waarbij de satelliet op het stuur nog wel werkt?
Online heb ik nog niks gevonden.

Verder is het een heerlijke wagen.

Groet,
Martin
RX4 en Intuïtief boogschieten (bare bow), vulpennen en electronen versnellen.

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 07-04-2014 19:07

Hallo SirMartin,

De 'brom' die je beschrijft is mij volkomen vreemd. Er zit zeker geen fan in dat gedeelte van de auto dus die optie valt af. Maar misschien verklaart dit wel de problemen met de deur. Want de ontvanger van de deurvergrendeling zit er volgens mij wel.

Afbeelding

Tijdje geleden heb ik (met foto's) beschreven hoe je de antenne vervangt en daar zie je hoe je een en ander loshaalt en wat er onder zit...

Afbeelding

Problemen met de deurvergrendeling ontstaan meestal door de batt. in de sleutel. Maar ik denk dat de 'brom' mogelijk ook de oorzaak van de deurvergrendeling is. Als het de deur zelf is zou je dit ook moeten merken bij het wegrijden want dan 'schieten' de deuren op slot. Met open raam lijkt me dat eenvoudig uit te controleren. Kun je de auto wel afsluiten eigenlijk?

Voor de Radio... Ik weet dat Sony destijds een model had waarbij de bediening op het stuur wel bleef werken. Heb alleen geen idee welk model dit zou moeten zijn.

Er is nog een algemeen Renault forum waar je dergelijke informatie soms kan vinden. Hopelijk kun je er wat mee en is het probleem eenvoudig te verhelpen. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

sirmartin
Ere Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27-03-2014 22:01

Bericht door sirmartin » 07-04-2014 19:43

Hallo Dennis,

Bedankt voor je info. Ik wilde vanavond de deur eens slopen, maar het komt met bakken uit de lucht dus dat gaat hem niet worden vanavond.

De zoem is er alleen als het contact aanstaat, dat is al vreemd. Verder heb ik al batterijen besteld omdat de sleutel aangeeft dat ze leeg zijn. Maar als dat het probleem is dan doet ie het wel of niet volgens mij.

Alle deuren vergrendelen en ontgrendelen goed met de zender. De bestuurdersdeur wil nu helemaal niet meer open ik voel weerstand alsof er iets los zit waar de sleutel bij het opendraaien tegenaan loopt. ik denk dus dat dit het probleem is waardoor de deur ook niet met de zender ontgrendeld of vergrendeld.

Mijn conclusie is dat de binnenbekleding los moet om in de deur te kijken. Ik heb een werkplaats handboek van een ouder type Scenic daar staat deels in hoe de deur gedemonteerd moet worden aan de binnenkant.

Ik ben bang dat de auto straks ook niet meer op slot wil met de sleutel dus ik moet er toch snel mee aan de slag.

Vroeger had ik ook een sony radio met een satelliet bediening maar die zat met een 3,5 mm jack plug in de radio, ach anders koop ik een 2de hands radio en probeer ik voor de eindversterker ergens een kabel te solderen en met een jack contra naar buiten om een MP3 speler aan te sluiten.

Ik zal ook eens op het algemene forum kijken, was er al wel eens geweest.

Groet,
Martin
RX4 en Intuïtief boogschieten (bare bow), vulpennen en electronen versnellen.

patrick
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 58
Lid geworden op: 18-08-2013 16:34

Bericht door patrick » 07-04-2014 21:25

Het brom geluid is de binnentemperatuur sensor van de climate control,
Daar zit een klein vinnetje in die gaat draaien zodra het contact aanstaat.
Door stof op het vinnetje gaat hij brommen, even schoonmaken kan het geluid verminderen.

Van het linker portier is waarschijnlijk de electromotor defect,
Volgens mij is die een met het slot en daarom niet los te vervangen.
Je zal dan het hele slot moeten vervangen.
Eerst even meten op het motortje, zitten 2 draden op + en - de spanning word omgedraaid bij open of dicht.

Succes met het oplossen van de probleempjes

sirmartin
Ere Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27-03-2014 22:01

Bericht door sirmartin » 07-04-2014 22:53

Dus die binnentemperatuur sensor zit in het dakconsole waar ook het kaartlees lampje enzo in zit?

Het slot tja ... eerst maar eens uitzoeken hoe ik er bij kom.

Bedankt,
Martin


\
patrick schreef:Het brom geluid is de binnentemperatuur sensor van de climate control,
Daar zit een klein vinnetje in die gaat draaien zodra het contact aanstaat.
Door stof op het vinnetje gaat hij brommen, even schoonmaken kan het geluid verminderen.

Van het linker portier is waarschijnlijk de electromotor defect,
Volgens mij is die een met het slot en daarom niet los te vervangen.
Je zal dan het hele slot moeten vervangen.
Eerst even meten op het motortje, zitten 2 draden op + en - de spanning word omgedraaid bij open of dicht.

Succes met het oplossen van de probleempjes
RX4 en Intuïtief boogschieten (bare bow), vulpennen en electronen versnellen.

patrick
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 58
Lid geworden op: 18-08-2013 16:34

Bericht door patrick » 08-04-2014 07:15

Ja binnentemperatuur sensor zit in de dakconsole.
Het is een rond langwerpig ding.
Als je console los haalt zie je het vanzelf.

patrick
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 58
Lid geworden op: 18-08-2013 16:34

Bericht door patrick » 08-04-2014 07:27

Deurpaneel (bekleding) losmaken valt wel mee,
Speakerkapje eraf en speaker eruit halen, 2 of 3 schroefjes onder het portiervak, deurklinkje eruit halen ( 1 schroefje) deurgreepje met raamschakelaars eruit halen (1 schroefje).
Vervolgens het paneel voorzichtig lostrekken, zit met een speciaal soort kit en drukkers en kan daarom wel redelijk vastzitten.

Succes ik hoop dat je er wat aan hebt.

sirmartin
Ere Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27-03-2014 22:01

Bericht door sirmartin » 08-04-2014 13:46

patrick schreef:Ja binnentemperatuur sensor zit in de dakconsole.
Het is een rond langwerpig ding.
Als je console los haalt zie je het vanzelf.
Ja ik zag het op de foto van Dennis, kon me niet voorstellen dat ze daar ook nog een fan in hadden gestopt.
RX4 en Intuïtief boogschieten (bare bow), vulpennen en electronen versnellen.

sirmartin
Ere Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27-03-2014 22:01

Bericht door sirmartin » 08-04-2014 13:54

patrick schreef:Deurpaneel (bekleding) losmaken valt wel mee,
Speakerkapje eraf en speaker eruit halen, 2 of 3 schroefjes onder het portiervak, deurklinkje eruit halen ( 1 schroefje) deurgreepje met raamschakelaars eruit halen (1 schroefje).
Vervolgens het paneel voorzichtig lostrekken, zit met een speciaal soort kit en drukkers en kan daarom wel redelijk vastzitten.

Succes ik hoop dat je er wat aan hebt.
Bedankt ik heb er zeker wat aan, ik had een scenic manual er al bijgepakt maar daar staat alleen in hoe je de schakelaars van de elektrische ramen moet vervangen. Dan moet ook deels los wat jij beschrijft. Ik wist alleen niet hoe het zijpaneel er verder af moet trekken dus. Ik denk dat het van het weekend wordt wanneer ik het ga ondernemen. Zoals ze in het Engels zeggen ... It is no Rocket sciences ... Alhoewel wel Frans en techniek uit ervaring geen beste combinatie ... Was het wel slim om een 13 jaar oude Franse auto te kopen ;-)
RX4 en Intuïtief boogschieten (bare bow), vulpennen en electronen versnellen.

sirmartin
Ere Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 27-03-2014 22:01

Bericht door sirmartin » 08-04-2014 13:55

patrick schreef:Deurpaneel (bekleding) losmaken valt wel mee,
Speakerkapje eraf en speaker eruit halen, 2 of 3 schroefjes onder het portiervak, deurklinkje eruit halen ( 1 schroefje) deurgreepje met raamschakelaars eruit halen (1 schroefje).
Vervolgens het paneel voorzichtig lostrekken, zit met een speciaal soort kit en drukkers en kan daarom wel redelijk vastzitten.

Succes ik hoop dat je er wat aan hebt.
Bedankt ik heb er zeker wat aan, ik had een scenic manual er al bijgepakt maar daar staat alleen in hoe je de schakelaars van de elektrische ramen moet vervangen. Dan moet ook deels los wat jij beschrijft. Ik wist alleen niet hoe het zijpaneel er verder af moet trekken dus. Ik denk dat het van het weekend wordt wanneer ik het ga ondernemen. Zoals ze in het Engels zeggen ... It is no Rocket sciences ... Alhoewel wel Frans en techniek uit ervaring geen beste combinatie ... Was het wel slim om een 13 jaar oude Franse auto te kopen ;-)
RX4 en Intuïtief boogschieten (bare bow), vulpennen en electronen versnellen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen of opmerkingen over de techniek”