pomp, filter of gasklep? auto doet vreemd

Plaats hier al je vragen en/of opmerkingen over de techniek van je RX4.
Plaats reactie
gekke_jantje
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-09-2013 13:05

pomp, filter of gasklep? auto doet vreemd

Bericht door gekke_jantje » 20-01-2014 08:06

Hi all,

Mijn rx4 heeft afgelopen december een andere motor gekregen. De andere was plots opgeblazen tijdens rijden (gelukkig nog op mijn complex en langzaam rijden/ lag overigens niet aan de timing belt).
Afgelopen week kon ik m prima starten, maar als ik gas gaf dan ging die maar heel even toeren maken en best vaak viel die meteen compleet terug naar 800 rpm en soms viel die zelfs uit. Zo vaak en consistent dat ik dus niet kon rijden. Monteur gebeld en is komen kijken, zei dat het de brandstofpomp was en die heeft ie gisteren vervangen. Meteen reed ie weer goed en had ie zn vermogen weer terug, vanmorgen ook probleemloos naar werk, maar vanmiddag moest ik ergens naartoe en toen had ie opeens exact hetzelfde probleem. Kan dus weer niet rijden en vraag me ook af of dat goed zou zijn - vrij gevaarlijk lijkt me - soms als ik m op toeren breng dan hangt ie ook, of gaat ie om de toeren heen jagen 500rpm minder of meer... en valt dan terug tot 800rpm of valt uit.

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Later vandaag komt mijn monteur weer kijken, maar zou graag jullie advies ook willen horen, tenslotte zijn jullie de ervaren rx4 rijders met aanzienlijk meer verstand dan ik. Heb m nog geen half jaar maar wel al bijne 2 duizend euro kosten gehad....ben dr wel effe klaar mee zeg maar.

jullie input wordt op prijs gesteld.

gr. Stef
Better to light a candle than to curse the darkness.

gekke_jantje
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-09-2013 13:05

update

Bericht door gekke_jantje » 20-01-2014 13:01

net probleemloos naar huis gereden! :? ??? ik snap er niks van. gas bleef af en toe wel wat hangen in de 2de versnelling - dat ik ondanks mijn voet van het pedaal de toeren blijft maken - maar voor de rest liep die heerlijk en trok vlot op in alle versnellingen.

Ik ken de historie van de kar niet, alleen dat ie praktisch overal geweest moet zijn, gezien de km stand -276.000. Hier in Maleisie weten ze goed alles te fixen, maar de betrouwbaarheid kan nog wel eens tegenvallen klaarblijkelijk.

iemand enig idee wat er aan de hand is met de kar? wellicht dat een goede schoonmaak sessie vd gasklep, en het vervangen van benzine filter en luchtfilter wonderen doen?
Better to light a candle than to curse the darkness.

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Bericht door bluesalomon » 20-01-2014 20:15

Klinkt als 2 problemen tegelijk.
verhoogd toerental komt denk ik bij de stationair omlooplucht regelaar vandaan, een kleine stappenmotor. Deze regelt het stationair toerental door meer of minder lucht door te laten.

Afbeelding

De andere storing, wegvallen van vermogen, heb ik eens gehad met een Golf VR6.
Dat kwam uit de bedrading naar of de luchtmassameter zelf.
De gasklep trap je wel open, maar hij spuit kennelijk niet in. de Luchtmassameter heeft hier een grote invloed op. Soms helpt schoonmaken van het opname element. Ik zou het daar eens zoeken.
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 21-01-2014 00:51

Het wegvallen van vermogen zou ook de 'stappenmotor' kunnen zijn. Die klacht heb ik ook gehad met een andere Scenic.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

gekke_jantje
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-09-2013 13:05

Bericht door gekke_jantje » 21-01-2014 01:48

bluesalomon schreef:Klinkt als 2 problemen tegelijk.
verhoogd toerental komt denk ik bij de stationair omlooplucht regelaar vandaan, een kleine stappenmotor. Deze regelt het stationair toerental door meer of minder lucht door te laten.

Afbeelding

De andere storing, wegvallen van vermogen, heb ik eens gehad met een Golf VR6.
Dat kwam uit de bedrading naar of de luchtmassameter zelf.
De gasklep trap je wel open, maar hij spuit kennelijk niet in. de Luchtmassameter heeft hier een grote invloed op. Soms helpt schoonmaken van het opname element. Ik zou het daar eens zoeken.

Stationair staat ie prima, hij start meteen, geeft geen 'service' of 'stop' signaal, airco (heel belangrijk hier) doet t, het probleem doet zich alleen voor als ik wil optrekken. voorbeeld: ik zet m in zn 1, geef gas, koppeling op, voldoende toeren om naar zn 2 te gaan, dan begint ie op een gegeven moment in te houden en kapt ie ermee. alsof die geen gas krijgt inderdaad. Maar dit kan ook in zn eerste of derde versnelling...
Monteur had m gereden en zei dat het de brandstofpomp was, waardoor die verwisseld is. maar nu blijft het probleem zich voordoen, alhoewel iets minder frequent, aangezien ik gisteren wel kon rijden, maar vanmorgen dus weer niet (tis hier 7 uur later).
monteur komt zo langs en zal ook opperen dat het eventueel de stappenmotor of het opname element zou kunnen zijn. Thanks. Zal wel een update online gooien als ik wat meer weet.
Better to light a candle than to curse the darkness.

gekke_jantje
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-09-2013 13:05

update

Bericht door gekke_jantje » 21-01-2014 10:55

Monteur langsgeweest, nieuwe brandstof filter geplaatst (was ook wel nodig blijkbaar). Maar toch hetzelfde gedonder nog steeds. Uiteindelijk zei hij dat het waarschijnlijk ergens aan de bedrading van de gasklep (throttle body - correcte vertaling?) ofzo ligt.
Uiteindelijk heeft hij mijn bak meegenomen en durfde de gok wel aan om 20km ermee te rijden (ik niet-ik heb twee linkerhanden en een technisch verstand van een kind van drie), en kan ik zijn ouwe Espace 2.0 auto lekker naar werk meenemen (want die worden er ook wel een beetje simpel van) al rijdt dat toch niet als me RXje.

Hopelijk gaat het allemaal niet teveel kosten...afwachten dus.
Better to light a candle than to curse the darkness.

gekke_jantje
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-09-2013 13:05

bedrading

Bericht door gekke_jantje » 26-01-2014 04:57

Alle bedrading vervangen en loopt weer als een zonnetje. hoop effe een tijdje geen gezanik meer met de kar te hebben. Thanks aan degenen die advies gaven.
Better to light a candle than to curse the darkness.

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Bericht door bluesalomon » 27-01-2014 19:34

Ok, fijn dat ie het weer doet.
De aanhouder wint!
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

gekke_jantje
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-09-2013 13:05

Bericht door gekke_jantje » 04-04-2014 16:32

bluesalomon schreef:Ok, fijn dat ie het weer doet.
De aanhouder wint!
naja, als de aanhouder wint, dan is het de rx4, want had na de bedrading ook nog eens de waterpomp moeten vervangen. nu is er nog steeds een probleem dat ie warm loops bij stilstaan. Ik weet niks van techniek, (ik ben een linguist) dus het is best frustrerend.
Klachten:

- motor raakt oververhit bij stilstaan en filerijden;
- Airco werkt niet (koelt niet - verschrikkelijk in deze weersomstandigheden)
- bubbel geluid van de motor.

Iemand een idee voordat ik m naar de auto dokter breng? dingen die ik evt. zelf zou kunnen checken? heb ff genoeg gehad met de kosten lately

thx
Better to light a candle than to curse the darkness.

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Warmlopen bij stilstaan.

Bericht door bluesalomon » 04-04-2014 19:34

O, dit klinkt niet zo moeilijk.
Je electrische vin(nen) op de radiatoren slaan niet aan, ga ik van uit.

Zekeringen heel?
Thermoschakelaar heel?
Vin zelf heel?

Even een dingetje, ik had een diesel met 2 vinnen, zodra ik de airco aanzette ging er al wat draaien, de aircokoeler zit voor de motorradiator, om te zorgen dat de airco goed kan werken. Dus als bij jou al geen vinnen draaien als je de airco aanzet, denk ik dat de thermoschakelaar niet meer verdacht is. Blijft over de zekering, bedrading, of de vin zelf. Maar goed, het zijn er twee, is het een vin dan draait er altijd wel één. Hou ik over bedrading of zekering. Een vin trekt veel stroom, de zekering hiervan kan pittig heet worden als deze niet goed contact maakt in de zekeringkast, wat eerder doorbranden tot gevolg heeft, zeker in jouw tropische omstandigheden.

Wie weet waar de zekering van de koelvinnen zit, mijn auto is inmiddels verkocht dus ik kan niet meer kijken......
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen of opmerkingen over de techniek”