pssssshhhhhhhh

Plaats hier al je vragen en/of opmerkingen over de techniek van je RX4.
Plaats reactie
Arnoud
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 192
Lid geworden op: 13-05-2013 09:34

pssssshhhhhhhh

Bericht door Arnoud » 04-09-2013 08:17

Als ik rem dan hoor ik een geluid dat nog t meest lihjkt op t openen van een flesje cola. Als ik hard rem dan is t een langer geluid dan wanneer ik zachtjes rem. Verder remt ie eigenlijk wel gewoon goed, ik merk tenminste geen verschil. het is alleen wel een megairritant.
LIFE IS GOOD, WHILE DRIVING A RX4
NOTHING BEATS THE GOOD OLD RX4
ENJOY LIFE, DRIVE RX4

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 04-09-2013 16:59

Hmmm, zou er wel heel snel naar laten kijken want het klinkt niet goed. Lekt er vloeistof bij een van de wielen?
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Arnoud
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 192
Lid geworden op: 13-05-2013 09:34

pssshhh

Bericht door Arnoud » 04-09-2013 22:11

Nee geen lekkage aan een van de wielen. Ik ben ook actief op de facebook van RX4 en daar opperde iemand dat het weleens de valve on the break servo en een ander noemde de brake vacuum booster. Zegt jou dat iets ??
Mij eigenlijk niet.
LIFE IS GOOD, WHILE DRIVING A RX4
NOTHING BEATS THE GOOD OLD RX4
ENJOY LIFE, DRIVE RX4

patrick
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 58
Lid geworden op: 18-08-2013 16:34

Bericht door patrick » 08-09-2013 11:11

brake vacuum booster is je rembekrachtiger, zit ik zelf ook aan te denken, bij de gewone Scenic gingen ze ook wel eens stuk en dan kreeg je een sissend geluid bij de pedalen vandaan tijdens het remmen.

Arnoud
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 192
Lid geworden op: 13-05-2013 09:34

pssssshhshshshshshshsh

Bericht door Arnoud » 08-09-2013 13:27

kan dat kwaad dan Patrick ? Hij remt wel gewoon goed, hij sist alleen.
Heb jij enig idee wat dat zal gaan kosten als ik dat moet laten maken of zou ik dat zelf ook wel kunnen. Nu ben ik wel redelijk technisch maar niet echt een sleutelaar. Met een knappe handleiding zal t wel lukken denk ikof is t echt te ingewikkeld om t zelf te doen ?
LIFE IS GOOD, WHILE DRIVING A RX4
NOTHING BEATS THE GOOD OLD RX4
ENJOY LIFE, DRIVE RX4

patrick
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 58
Lid geworden op: 18-08-2013 16:34

Bericht door patrick » 08-09-2013 15:02

Het kan niet direct kwaad, alleen zal het wel erger worden.
als het te erg word zal je op het laatst geen rembekrachtiging meer hebben maar dan sist hij wel heel hard.
de bekrachtiger kost dacht ik ruim 200 euro, het erin zetten is een lastig klusje, maar als je handig bent moet het met een goede beschrijving wel lukken denk ik.

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Rembekrachtiger

Bericht door bluesalomon » 09-09-2013 20:29

Nou, het wordt tijd voor een andere rembekrachtiger. Niet noodzakelijkerwijs een nieuwe, de auto is verder ook niet nieuw. Straks gaat ie weer tien jaar mee. Dit is ook niet een onderdeel dat vaak kapot gaat, gewoon pech dus. En soms is een aftermarket nieuw artikel beroerder dan een gebruikt origineel exemplaar. De sloopbedrijven liggen vol met scenics, dus er moeten genoeg onderdelen beschikbaar zijn.
De operatie is op zich vrij simpel. De hoofdremcilinder zit met een paar moeren vast op de bekrachtiger, die moet los.
Het pedaal zit in de auto vast aan de rembekrachtiger, die moet ook los.
Dan zit de bekrachtiger vast aan het schutbord met een paar moeren.
De vacuumleiding is er ook zo uit of af.
De kneep zit hem meer in de leidingen aan de hoofdremcilinder. Als die los moeten om de bekrachtiger er tussenuit te kunnen krijgen, help je een hoop lucht in je remsysteem. dan is het goed mogelijk dat je aan het eind van de operatie een auto hebt die helemaal niet zo erg meer wil remmen.
Dus ik zou even kijken of je de ruimte hebt om zonder remleidingen los te halen de bekrachtiger zou kunnen wisselen. Anders zou ik het lekker over laten aan iemand die er ervaring mee heeft. En apparatuur om het remsysteem te spoelen en ontluchten.
komt er een vuiltje in het abs blok dan ben je verder van huis.
Het remsysteem is wel het belangrijkste systeem in de hele auto, dus doe het goed of doe het niet.

Hier een plaatje van het losse onderdeel:


Afbeelding

Het membraan in de vacuumpot wordt vacuum getrokken als je het pedaal bedient. Je hoeft dan niet eens kracht te zetten, het membraan duwt de hoofdremremcilinder in. Als je erg hard trapt of als het membraan niets meer doet trap je zelf rechtstreeks op de zuiger in de hoofdremcilinder.

Test of de rembekrachtiging nog werkt:
motor uit, pompen met het pedaal tot je geen lucht meer hoort.
Het pedaal zit nu vrij hoog als je er lichte druk op uitoefent.
Start nu je de motor, dan gaat het vacuum opbouwen en voel je het pedaal zakken. hoor je stevige sisgeluiden, dan is het membraan lek en loop je de kans op een dag ineens geen bekrachtiging meer te hebben.
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

Arnoud
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 192
Lid geworden op: 13-05-2013 09:34

re

Bericht door Arnoud » 11-09-2013 06:00

Thanx, dat ga ik vandaag nog proberen. Dit is toch wel weer t voordeel van zo'n forum. Informatie krijgen waar je wat aan hebt.
LIFE IS GOOD, WHILE DRIVING A RX4
NOTHING BEATS THE GOOD OLD RX4
ENJOY LIFE, DRIVE RX4

Plaats reactie

Terug naar “Vragen of opmerkingen over de techniek”