Nieuwe RX4 Diesel kopen

Plaats hier al je vragen en/of opmerkingen over de techniek van je RX4.
Gast

Nieuwe RX4 Diesel kopen

Bericht door Gast » 13-01-2012 10:22

Hoi allen!

Ik sta (hopelijk) op het punt om een groen/grijze RX4 Diesel 2002 te kopen.
KM stand 152.000.
75KW 101PK.
Auto staat te koop in Eindhoven.
Kenteken begint met 47

Zijn er tips waar ik op moet letten? Bekende kwaaltjes? Te verwachten onderhoud ivm KM stand? Of bij KM stand 200.000?

Graag tips zodat ik me binnenkort als echte RX4 rijden op dit forum kan begeven!

Alvast bedankt!


Update 13/01 12:05:
Zojuist gesproken met mijn garage. Deze had vorige week een RX4 staan maar helaas net verkocht voordat ik kwam. De garage heeft verder geen andere auto (waar ik interesse in heb) staan en heeft dus NIETS te winnen met mij vals voor te lichten.

De garage vertelde mij dat ik NIET de 1.9 Diesel uitvoering van (zowel de RX4 als normale uitvoering) moet kopen omdat volgens hem dit probleem auto's zijn. Naar ervaring heeft hij ze geregeld binnen gekregen met problemen met verstuivers/koppelingen en turbo's. Niet de goedkoopste reparaties dus.

Hij raadt mij aan om voor de benzine uitvoering te gaan.

Weet iemand of dit klopt?

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 13-01-2012 22:34

Volgens mij valt het allemaal wel mee met de klachten die je garage over de RX4 diesel noemt, natuurlijk kan dit gebeuren maar ik krijg niet de indruk dat dit bij de RX4 veel beter of slechter is dan bij een ander merk. Soms heeft Renault een bepaald imago waar ik het toch niet mee eens ben omdat ik zelf al jaren Renault rij en alweer een paar jaar met veel plezier zonder noemenswaardige problemen in mijn RX4 (2.0 16v benzine) rijd. Daarnaast is het zo dat de gemiddelde garage weinig over de RX4 weet.

Waar je bij een RX4 op moet letten zijn in principe dezelfde punten al bij de 2 wiel aangedreven Scenic en natuurlijk je gezonde verstand gebruiken. Ziet de RX4 er netjes uit dan is deze ook zo behandeld, ziet hij er afgeragd uit dan.... dito.

Specifiek voor de RX4 is het wel van belang dat er rondom hetzelfde type banden (Evenredig en gelijkmatig afgesleten.) onder zitten anders kan de visco-koppeling beschadigd zijn.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Gast

Bericht door Gast » 14-01-2012 14:56

Ik hoop inderdaad dat het wel meevalt. Ben zojuist bij een RX4 wezen kijken waarbij we direct omgekeerd zijn en naar huis gegaan zijn. Vol met krassen en op de bumpers en spiegels schaafplekken. Stoel opengescheurd, geen kofferbak plank meer. Uitgewoonde auto dus.

Die auto waar ik het over had in Eindhoven zag er top uit, de mankementen die er waren (raammechanisme RA kapot) worden voor verkoop allemaal opgelost. Alleen viel het mij wel op dat alle banden incl reservewiel behalve band LV redelijk nieuw waren. Hier heb ik een opmerking over gemaakt dat ik die eigenlijk vervangen wil hebben. Doen ze dat niet dan gooi ik zelf het (volwaardig) reservewiel erop.

Maar dan vraag ik mij af hoe ik kan controleren of de visco-koppeling beschadigd is... (Heb ik ondertussen al gevonden in de Tips&Tricks)

Kan ik trouwens zonder de auto op een brug te zetten zien of elk wiel op de juiste plaats zit?

Auto zag er voor het oog perfect uit en klonk verder ook goed.

Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Bericht door Dennis » 15-01-2012 20:28

Als de RX4 een bandenspannings-controlesysteem heeft geeft de boord computer dit aan; velgen niet op de juiste plek dan knipperen de banden op de display.
Verder staat er vaak op de velg gemarkeerd om welke velg het gaat, bijvoorbeeld RV, LA etc.
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Gast

Bericht door Gast » 15-01-2012 20:50

Dank je!
Gaan waarschijnlijk deze week toch nog eens kijken bij de diesel.
Visco-koppeling test doen en gewoon nog eens ervaren.
Auto zag er qua lak top uit en van binnen ook. Gaf mij echt de indruk dat de vorige eigenaar er voorzichtig mee was. Was ook bijna volledig dealer onderhouden (ben bij Renault garage geweest om het een en ander na te kijken)
Viel op dat de auto eigenlijk alle standaard onderhoud/reparaties gehad heeft en dat er nooit bijzondere reparaties gedaan zijn.

Alleen wel jammer dat de dist.riem in 2007 vervangen is bij 73.000 km.
Deze zal dus vervangen moeten worden.

Iemand een idee wat dit kost?

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

RX4 kopen

Bericht door bluesalomon » 15-01-2012 22:48

Beste mannen,
Even een aanvulling....
De diesel is een F9Q motor.
Als die niet goed zijn kan je zo'n beetje alle diesel renaults, suzuki's, opels en zelfs mitsubishi's niet kopen.
Diesels met common rail zijn altijd een beetje tricky voor de particulier.
Gaat het mis dan worrdt het duur. Over het algemeen zijn ze wel goed, alleen komt men doorgaans bij de garage met problemen....
Logisch dus dat men daar wat meer ellendeverhalen kent.
Overigens net een nieuwe motor in een mercedes sprinter gehad, 60.000 km jong, verstuiver kapot, gloeistift doorgesneden en motor kapot gelopen a 11.000 euri. Het blijft een loterij.
Onze rx4 DCI staat nu op 212000.

Het bandsenspanningsregistratiesysteem 3x woordwaarde meet de aanwezige sensoren. Hij doet dat met een centrale ontvanger, en maakt geen onderscheid waar het wiel zit. Ook geen foutmelding als het verkeerd zit.
In de bestuurdersdeurstijl zit een sticker met voorstelling, auto met verschillende kleuren banden.
Die kleuren vind je ook terug in een kunststof ring rond het ventiel.
Dus als je de ventielen schoonmaakt weet je of de wielen op de juiste plaats zitten.
Ik had een foutmelding lekke band linksvoor, maar die bleek later rechtsachter te zitten. En ook werkelijk lek te zijn, dus het werkt wel.

Verder zou ik letten op trillingen bij volgas rond de 80 km/h wat duidt op slechte aandrijfassen.
Bijgeluiden uit de versnellingsbak, vooral de vijf wil nog wel eens kapot gaan.
Lekkage in de kofferbak, hebben ze allemaal maar kan je misschien nog wat katten om de prijs te drukken.
Scheur in de kunststof plaat achterop naast het handvat zie je ook veel.

Inderdaad, gelijk versleten set 4 dezelfde banden geeft aan dat de vorige eigenaar wist waar hij mee bezig was.

Onze staat op ruim 2 ton, en de alcantara is wel gesleten, maar nog helemaal heel en netjes. Zag ik laatst een geimporteerde staan, 175000 km en dikke gaten in het leer. Dat kan dus niet. Is hij geimporteerd kan je niet van de kilometerstaan op aan, kan bij import zijn teruggezet. Kan niemand controleren als je dat voor de kentekenkeuring doet.

Ga gewoon rijden, en als het gevoel goed is is het meestal ook goed.
Een eerste indruk is heel belangrijk. Bij twijfel niet doen, er zijn er nog zat en men wil er graag vanaf. Veel advertenties die ik een beetje volg begonnen bij 6000 en zitten nu op 3500-3800 euro, wat ook de dagwaarde is. Dus niet teveel betalen.
Groeten,
Mark


Afbeelding
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2012 17:34

Dank je!
Goede uitleg.
Tijdens het rijden viel mij wel op dat bij het (op)trekken een soort van fluit geluid te horen was. Vandaag werd mij door een monteur uitgelegd dat dit kan duiden dat de Turbo naar alle waarschijnlijkheid kapot aan het gaan is of al is. (RX4 = diesel) Rekening kan zo maar € 1500 zijn.

Iemand ervaring mee?

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

Fluitende turbo's

Bericht door bluesalomon » 16-01-2012 19:18

Beste lotgenoten,

Turbo's draaien 50.000-70.000 tpm bij volle aansturing.
En dat kan aardig fluiten.
Bij normaal gebruik valt het amper op, maar ga je bij wat lagere snelheid met het gas spelen, dan heb je minder rijwind en afrolgeluid, en gaat de turbo kort vol aan, dan kan je hem goed horen.
Een zachte fluittoon die direct op het gas reageert en ondersteunt wanneer trekkracht noodzakelijk is.
Bij het terreinrijden kan ik hem ook goed horen, dan rij ik 10 km/uur en soms volgas. Volstrekt normaal.
Of met de sleurhut erachter in de wind, dan staat ie constant bij.
Het geeft ook aan dat de rest van de auto lekker stil is als je dit ertussendoor kan horen. Onze heeft een tijdje minder lekker gelopen, en toen kon ik de turbo dus niet meer horen. Na een nieuwe distributieset was het weer goed en liep de motor weer muisstil.(voor een diesel)
Ik heb meerdere turbodiesels gereden en je hoort ze altijd als je erop let.
Luister maar eens in de stad bij het stoplicht, dan hoor je ze ook van buiten bij het optrekken.
Bij een van de klussen heb ik gezien dat onze turbo al eens vervangen is, er zit er een op van Turbo's Hoet.
Op ebay rekent men 650 euro voor een nieuwe turbo.(duitsland)
Renault rekent 1200 voor een ruilturbo.
Al met al geen onoverkomelijk defect, als je op tijd ingrijpt.
Spettert de turbo, dan zuigt de motor de brokken op, en dan nouja, heb je echt pech.
Maar meestal begint het met olieverbruik en roken.(glijlagers ruim)
En dan is het tijd om er iets aan te doen.

Gr Mark


Afbeelding
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

gadgeteer
Site-Owner
Site-Owner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08-02-2012 19:59

Bericht door gadgeteer » 19-02-2012 13:05

Ben erg benieuwd, is de Rx4 gekocht?
RRRRR

Gast

Bericht door Gast » 25-02-2012 13:24

Yep de RX4 is gekocht!
Helemaal heppie mee! :D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen of opmerkingen over de techniek”