trillingen.

Plaats hier al je vragen en/of opmerkingen over de techniek van je RX4.
Plaats reactie
bas steen
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25-02-2011 23:28

trillingen.

Bericht door bas steen » 08-01-2012 13:00

Alleen als je rustig de bocht in ga in de twee
(Trillingen in de tweede versnelling) als je de bocht in ga in de tweede versnelling trilt de hele auto je zal denken dat de auto te langzaam rijdt voor de 2 versnelling ivm toeren maar dat is niet zo ,meschien heeft dit een andere oorzaak ?
Het maakt niet uit links of rechts om.


Hij heeft dit altijd al gedaan meschien is dit normaal en maak ik er een probleem van.

De rx4 loopt verder prima ook het toerental is mooi.


Ik hoor het wel of iemand dit bekend voor komt
regelmatige bezoeker

jans01
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24-07-2011 22:09

Koppel

Bericht door jans01 » 10-01-2012 22:17

Dit heeft te maken met een eigenlijk iets te lage koppel voor deze auto. 198Nm?
Wordt ook al genoemd in de test van ik meen Autoweek. Even googlen op Scenic RX4 en dan kom je 'm vast wel tegen. Ik weet de link zo niet meer.
Heb het laatst nog gehad met de dealer of dit eventueel via chiptuning is op te lossen. Hij had er niet veel vertrouwen in.
Scenic RX4 2.0 16V Vert Abysse 2001
Twingo Air 2000
Suzuki Burgman AN400
Yamaha 8310ZS + 6330 Sll
Voorheen: R16TL, R5GTL,R18TS,R25GTS,Safrane RT3.0 V6. Twingo Spring 1995.

Gast

Bericht door Gast » 13-01-2012 10:21

Ik ben op het ogenblik bezig een RX4 Diesel te kopen.
Gisteren 2 proefritten (in dezelfde) auto gemaakt. En mij viel dit ook op.
Bij een niet 4x4 weet ik dat als je te langzaam rijdt in een hogere versnelling dat je auto ook wat trilt.

Is dit hetzelfde bij de RX4? Hier had ik het namelijk ook (alleen als ik idd langzaam reed) en de trilling was wel anders dan bij een niet 4x4, maar komt dat dan omdat dit een 4x4 is dat het anders voelt?

Maw: Is deze trilling/vibe een kenmerk voor een (aankomend) probleem of is dit gewoon de makke v/d auto ivm te lage koppel.

De auto klonk verder helemaal goed. (zover ik als niet technisch persoon kan beoordelen)

jans01
Regelmatig Bezoeker
Regelmatig Bezoeker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24-07-2011 22:09

Bericht door jans01 » 13-01-2012 21:39

Uit Autoweek:
Standaard is de RX4 voorzien van een 2-liter 16V-motor. Ook over die krachtbron zijn we niet vol lof. ’t Ontbreekt hem (toch 140 pk en 188 Nm bij 3750 tpm) aan lekker oppakken bij lage toerentallen. In de tweede versnelling door een krappe bocht rollen, levert bij optrekken al protest op. Da’s niet prettig. Trek je door in de versnellingen, dan gaat het heus vlot.
Scenic RX4 2.0 16V Vert Abysse 2001
Twingo Air 2000
Suzuki Burgman AN400
Yamaha 8310ZS + 6330 Sll
Voorheen: R16TL, R5GTL,R18TS,R25GTS,Safrane RT3.0 V6. Twingo Spring 1995.

bas steen
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25-02-2011 23:28

trillingen.

Bericht door bas steen » 13-01-2012 22:45

Dat klopt wel bij een zeer korte bocht in de twee lage toerental wel bij een gepaste snelheid in de twee trilt het. Dat kan zijn omdat het een 4x4 is ,andere rij eigenschappen maar wel super .
De rx4 is gisteravond nagekeken ivm met de keuring die er aankomt alles ziet er top uit .
regelmatige bezoeker

bluesalomon
Vaste Gast
Vaste Gast
Berichten: 164
Lid geworden op: 23-06-2010 21:38

trillingen bij lage toerentallen.

Bericht door bluesalomon » 16-01-2012 20:40

Beste enthousiastelingen,
Onze trilt ook als ik langzaam rij.
Soms denk ik dat de binnenverlichting uit het hemeltje gaat storten.
Gewoon een probleempje van deze auto, meer gas en dan rijdt hij weer fijn.
Is geen 4x4 probleem, want hij heeft het ook in 4x2 (as eraf)
Het is gewoon een ruw apparaat.
Ik denk dat het een combinatie is van spelingen in de aandrijving en oneenparigheid van de motor bij lage toerentallen.
Hierdoor tikken de onderdelen tussen trekken en geduwd worden op de momenten dat de motor vertraagt en versnelt tijdens het draaien.
En dan bedoel ik binnen een omwenteling van de motor.
Omdat de motor dit effect heeft is de dynamo ook al voorzien van een vrijlooplager, deze wordt op snelheid getrokken, maar draait de motor een kwartslag iets langzamer, dan kan de dynamo gewoon op snelheid blijven.
Bij mijn auto was dat vrijlooplager vast gaan staan. Dit geeft een luid klapperend geluid alsof er iets vreselijk mis is. Nieuw lager bracht uitkomst.

Je hoort dit effect ook wel bij stationair draaiende supersport motorfietsen.
Alles in de aandrijflijn klappert dan tegen elkaar, maar op toeren lopen ze super zuiver.
Veel succes met de vibraties.......
Gr Mark
Afbeelding
______________________
Beter van de weg af, dan van het pad!

bas steen
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25-02-2011 23:28

trillingen,

Bericht door bas steen » 19-01-2012 18:16

Oke het is iets onschuldig gelukkig.
regelmatige bezoeker

gadgeteer
Site-Owner
Site-Owner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08-02-2012 19:59

Bericht door gadgeteer » 10-02-2012 09:23

Ik rijd nu voor de 3e dag in mijn RX4 en kan inderdaad bevestigen dat dit bij de auto hoort.

Op zich valt het koppel op de verharde weg nog wel mee, zodra de auto een beetje rolt pakt mijn 2e versnelling het aardig goed op. Vergeet niet dat de auto best een beetje gewicht heeft.
RRRRR

Plaats reactie

Terug naar “Vragen of opmerkingen over de techniek”