Visco-koppeling

Plaats hier al je vragen en/of opmerkingen over de techniek van je RX4.
Plaats reactie
Dennis
Ere Lid
Berichten: 849
Lid geworden op: 01-11-2009 21:13

Visco-koppeling

Bericht door Dennis » 25-06-2011 02:28

Hoe mooi het visco-aandrijfsysteem ook mag zijn, het is wel gevoelig voor storingen.

Normaal gesproken moet een visco-koppeling de gehele levensduur van de RX4 mee gaan. (Komt ongeveer overeen met 250.000 km.) In de praktijk zie je echter dat enkele visco-koppelingen het al eerder begeven hebben. Vooral de RX4-tjes die met enige regelmaat zware ladingen vervoeren met een aanhanger verslijten nogal eens een viscokoppeling. Bij zwaar trekken slippen de voorwielen sneller en komt ca. 50% van de trekkracht (Koppel) via de visco-koppeling naar de achterwielen zeker als er langdurig met een behoorlijke kogeldruk gereden wordt. De Visco-koppeling is en blijft een ‘open’ verbinding en (is beslist geen sper.) kan t.g.v. deze slip extreem heet worden waardoor de lamellen kromtrekken en uiteindelijk vastlopen.

Maar vaak merk je dit al eerder aan het rijgedrag van je RX4:

Als je RX4 bij regen of nat wegdek een sterke neiging krijg om in bochten rechtdoor te gaan, zit je visco-koppeling mogelijk vast.

Daarnaast kan het ‘zwaarder’ sturen bij het inparkeren ook duiden op een vastgelopen visco-koppeling.

Gelukkig leert de praktijk dat een vastgelopen visco-koppeling bij een RX4 onder normale gebruiks omstandigheden veel minder vaak voorkomt dan menigeen doet voorkomen.


De meeste voorkomende problemen zijn:

Het verouderen van de siliconenolie in de viscokoppeling door het gebruik van verkeerde banden. Hoewel men claimt dat de koppeling onderhoudsvrij en onverslijtbaar is, hebben enkele RX4-rijders mogen ontdekken dat dit toch niet zo is. Bij een visco-koppeling is het belangrijk om dezelfde banden voor en achter te hebben en het verschil in profieldiepte mag niet meer zijn dan 2mm. Hou je je daar niet aan (99% van de garagehouders weet dit gewoon niet!), dan moet je visco-koppeling teveel werken en veroudert de siliconenolie voortijdig. Het verouderen is daarom mischien een slechte omschrijving. Het gaat erom dat de olie in de visco-koppeling dusdanig verhardt dat de koppeling (bijna) continue gaat blokkeren. Hierdoor ontstaan grote krachten op de aandrijflijn, omdat de wielen als het ware gaan wringen. Vroeg of laat gaat er dan iets kapot, en meestal is dit de Hardyschijf en / of versnellingsbak. Zwakste punt zijn kroonwiel/pignon rond het differentieel. Het verouderingsproces wordt versneld wanneer langdurig afstanden met grote snelheid worden afgelegd. De temperatuur van de olie in het differentieel loopt dan hoog op, waardoor bij 110º C de siliconenolie de koppeling begint te blokkeren, terwijl van slip geen sprake is.

Lekkage afdichtring van de visco-koppeling, waardoor deze niet meer blokkeert. De siliconenolie lekt uit de koppeling in het achterdifferentieel. Gevolg: geen vloeistof meer in de visco-koppeling, waardoor deze niet meer kan blokkeren. Men rijdt dan dus met 2-wielaandrijving. Kan voor de rest geen schade opleveren. Tenzij men op ijs of sneeuw rijdt, en op de 4x4 aandrijving vertrouwt, die dus afwezig is.......


:idea: Zie topic Tips&Tricks voor het testen van je visco-koppeling. :!:
Renault Scenic RX4 Salomon

I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen of opmerkingen over de techniek”