Hoe mooi het visco-aandrijfsysteem ook mag zijn, het is wel gevoelig voor storingen.
Normaal gesproken moet een visco-koppeling de gehele levensduur van de RX4 mee gaan. (Komt ongeveer overeen met 250.000 km.) In de praktijk zie je echter dat enkele visco-koppelingen het al eerder begeven hebben. Vooral de RX4-tjes die met enige regelmaat zware ladingen vervoeren met een aanhanger verslijten nogal eens een viscokoppeling. Bij zwaar trekken slippen de voorwielen sneller en komt ca. 50% van de trekkracht (Koppel) via de visco-koppeling naar de achterwielen zeker als er langdurig met een behoorlijke kogeldruk gereden wordt. De Visco-koppeling is en blijft een ‘open’ verbinding en (is beslist geen sper.) kan t.g.v. deze slip extreem heet worden waardoor de lamellen kromtrekken en uiteindelijk vastlopen.
Maar vaak merk je dit al eerder aan het rijgedrag van je RX4:
Als je RX4 bij regen of nat wegdek een sterke neiging krijg om in bochten rechtdoor te gaan, zit je visco-koppeling mogelijk vast.
Daarnaast kan het ‘zwaarder’ sturen bij het inparkeren ook duiden op een vastgelopen visco-koppeling.
Gelukkig leert de praktijk dat een vastgelopen visco-koppeling bij een RX4 onder normale gebruiks omstandigheden veel minder vaak voorkomt dan menigeen doet voorkomen.
De meeste voorkomende problemen zijn:
Het verouderen van de siliconenolie in de viscokoppeling door het gebruik van verkeerde banden. Hoewel men claimt dat de koppeling onderhoudsvrij en onverslijtbaar is, hebben enkele RX4-rijders mogen ontdekken dat dit toch niet zo is. Bij een visco-koppeling is het belangrijk om dezelfde banden voor en achter te hebben en het verschil in profieldiepte mag niet meer zijn dan 2mm. Hou je je daar niet aan (99% van de garagehouders weet dit gewoon niet!), dan moet je visco-koppeling teveel werken en veroudert de siliconenolie voortijdig. Het verouderen is daarom mischien een slechte omschrijving. Het gaat erom dat de olie in de visco-koppeling dusdanig verhardt dat de koppeling (bijna) continue gaat blokkeren. Hierdoor ontstaan grote krachten op de aandrijflijn, omdat de wielen als het ware gaan wringen. Vroeg of laat gaat er dan iets kapot, en meestal is dit de Hardyschijf en / of versnellingsbak. Zwakste punt zijn kroonwiel/pignon rond het differentieel. Het verouderingsproces wordt versneld wanneer langdurig afstanden met grote snelheid worden afgelegd. De temperatuur van de olie in het differentieel loopt dan hoog op, waardoor bij 110º C de siliconenolie de koppeling begint te blokkeren, terwijl van slip geen sprake is.
Lekkage afdichtring van de visco-koppeling, waardoor deze niet meer blokkeert. De siliconenolie lekt uit de koppeling in het achterdifferentieel. Gevolg: geen vloeistof meer in de visco-koppeling, waardoor deze niet meer kan blokkeren. Men rijdt dan dus met 2-wielaandrijving. Kan voor de rest geen schade opleveren. Tenzij men op ijs of sneeuw rijdt, en op de 4x4 aandrijving vertrouwt, die dus afwezig is.......
Zie topic Tips&Tricks voor het testen van je visco-koppeling.
Visco-koppeling
Plaats hier al je vragen en/of opmerkingen over de techniek van je RX4.
Terug naar “Vragen of opmerkingen over de techniek”
Ga naar
- Alles over RX4 Rijden
- ↳ Gebruikers ervaringen.
- ↳ Leuke locaties om RX4 te rijden!
- ↳ RX4 Basis
- ↳ RX4 Expression
- ↳ RX4 Pack
- ↳ RX4 Privilége
- ↳ RX4 Salomon Série Limitée
- ↳ RX4 Sport Way Série Spéciale
- ↳ RX4 achtergrond informatie.
- ↳ RX4 als caravantrekker
- ↳ Renault 4x4
- ↳ Rijden met de RX4.
- Dacia Duster hoekje
- ↳ Dacia Duster
- ↳ Opvolgers van de RX4
- Even voorstellen
- ↳ Wie is wie
- ↳ Wijziging Beheer RX4 forum
- Fotos van mijn RX4
- ↳ Filmpjes RX4.
- ↳ Gespot
- ↳ Mooie fotos van je RX4
- ↳ Verkeerd afgelopen.
- International
- ↳ Meetings
- ↳ Technical
- Overige Prietpraat
- ↳ Forum Cafe
- ↳ Kleintje RX4
- ↳ RX4 en andere websites
- ↳ Renault-concept cars
- ↳ Scenic RX4 World tour
- Pimp my RX4
- ↳ Accesoires voor de RX4
- RX4 Meetings!
- ↳ 1ste Renault RX4 Meeting
- ↳ 2e Renault RX4 meeting.
- ↳ 3e Renault RX4 meeting, 27-10-2013.
- ↳ 4e Renault RX4 meeting.
- ↳ 5e Renault RX4 meeting.
- ↳ Ergens dit jaar, 2e Renault RX4 Meeting
- ↳ Iets voor de volgende meeting?
- ↳ RX4 50 jaar...
- RX4 Register
- ↳ RX4 Foto register
- ↳ RX4 Kenteken register
- RX4 techniek: (Reparatie, klussen & onderhoud.)
- ↳ APK
- ↳ De Adresjes
- ↳ Reparatie, klussen & onderhoud.
- ↳ Technische gegevens RX4.
- ↳ Tips & Tricks.
- ↳ Vragen of opmerkingen over de techniek
- Renault Kangoo 4x4 hoekje
- ↳ Kangoo 4x4
- Vraag en aanbod.
- ↳ Gezocht.
- ↳ Te koop!
- Welkom en regels
- ↳ Suggesties
- ↳ Welkom op het RX4 forum