Visco koppeling RX4
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20-02-2010 14:32
Visco koppeling RX4
Wie kan mij helpen met de volgende vraag: Ik heb in december 2009 een RX4 gekocht met een kapotte aandrijving op de tussenas. Deze heb ik laten revideren middels een nieuwe aftakas met dito tandwielen.
Nu wil ik uiteraard de tussenas weer monteren (Ik rij nu voorwiel aandrijving ). Maar eerst wil ik de oorzaak trachten te achterhalen van de kapotte bak. Mijn vermoedens gaan uit naar de viscokoppeling. Echter niemand (garagebedrijven, dealer) weet hoe je die koppeling kunt controleren op juiste werkzaamheid. Wie weet dat wel?
Nu wil ik uiteraard de tussenas weer monteren (Ik rij nu voorwiel aandrijving ). Maar eerst wil ik de oorzaak trachten te achterhalen van de kapotte bak. Mijn vermoedens gaan uit naar de viscokoppeling. Echter niemand (garagebedrijven, dealer) weet hoe je die koppeling kunt controleren op juiste werkzaamheid. Wie weet dat wel?
Die koppeling zorgt voor inschakeling van de achterkant als daar behoefte aan is. Middels een visco die als er een bepaalde slip optreed steeds meer kracht doorgeeft omdat de warmte die daarbij vrij komt de viscositeit verandert.
Nu denk ik dat als je de auto volledig van de grond vrijzet en de wielen voor belast door die te laten remmen en er een van de achterwielen bij laat remmen de visco moet gaan werken.
Praktisch gezien heb ik hier geen ervaring mee.
Voor mij is het hetzelfde als zelf het ESP willen controleren. De garage weet niet eens hoe dat moet.
Wat ik wel weet: Als de banden voor beter (nieuwer, meer profieldiepte) zijn dan achter gaat er iets helemaal fout. Bij voorkeur vervang je alle 4 de banden tegelijkertijd (allemaal dezelfde profieldiepte). Ik heb geen aandelen in banden
Nu denk ik dat als je de auto volledig van de grond vrijzet en de wielen voor belast door die te laten remmen en er een van de achterwielen bij laat remmen de visco moet gaan werken.
Praktisch gezien heb ik hier geen ervaring mee.
Voor mij is het hetzelfde als zelf het ESP willen controleren. De garage weet niet eens hoe dat moet.
Wat ik wel weet: Als de banden voor beter (nieuwer, meer profieldiepte) zijn dan achter gaat er iets helemaal fout. Bij voorkeur vervang je alle 4 de banden tegelijkertijd (allemaal dezelfde profieldiepte). Ik heb geen aandelen in banden
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20-02-2010 14:32
Bedankt voor je reactie en hulp LUPO! :D De banden ga ik sowieso vooraf vervangen door 4 x dezelfde en geschikt voor 4x4. Wie weet een goed en euro-technisch gezien acceptabel merk? :?
Maar........
Ik voorzie echter problemen in je suggestie; Wagen vrij van de vloer en 3 (?) wielen beremmen lijkt me practisch gezien onmogelijk.
Anders gesteld: Moet de Viscokoppeling onbelast makkelijk kunnen draaien of juist met grote kracht?
Dus de volgende vragen:
1. Wie weet er een (liefst eenvoudige) testmethode om de viscokoppeling onbelast te testen op goede werkzaamheid?
2. Al zou deze viscokoppeling niet goed werken, kan dat een oorzaak zijn geweest voor het kapot draaien van de aftak-as van de transmissie? Als dit niet zo is dan accepteer een slechter werkende viscokoppeling....
Klaas
Maar........
Ik voorzie echter problemen in je suggestie; Wagen vrij van de vloer en 3 (?) wielen beremmen lijkt me practisch gezien onmogelijk.
Anders gesteld: Moet de Viscokoppeling onbelast makkelijk kunnen draaien of juist met grote kracht?
Dus de volgende vragen:
1. Wie weet er een (liefst eenvoudige) testmethode om de viscokoppeling onbelast te testen op goede werkzaamheid?
2. Al zou deze viscokoppeling niet goed werken, kan dat een oorzaak zijn geweest voor het kapot draaien van de aftak-as van de transmissie? Als dit niet zo is dan accepteer een slechter werkende viscokoppeling....
Klaas
-
- Ere Lid
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 01-11-2009 21:13
Begrijp je vraag niet helemaal...
Verdeling is 80% voor en 20% achter, bij gripverlies verdeelt de viscokoppeling het vermogen over voor- en achterwielen. (Voor 50% en Achter 50%) Lijkt me dus dat de achterwielen niet vrij horen rond te draaien (Toch enige weerstand) als alle 4 de wielen van de grond zijn.
Heb er geen ervaring mee maar als de achterzijde op de bok staat (wielen vrij) en de voorzijde staat op de rollerbank dan moet je volgens mij kunnen zien of de viscokoppeling werkt toch.
Maar de permanente vierwielaandrijving wordt geregeld door enerzijds de viscokoppeling en anderzijds het elektronische antislipsysteem. Misschien levert deze laatste de problemen op maar dat moet uit te lezen zijn lijkt me. Verder weet ik niet of een defecte of onvoldoende werkende viscokoppeling een dergelijke schade kan veroorzaken.
Misschien kun je contact opnemen met 4x4 schevingen, daar hoor ik goede berichten over... Ben benieuwd naar je bevindingen.
Verdeling is 80% voor en 20% achter, bij gripverlies verdeelt de viscokoppeling het vermogen over voor- en achterwielen. (Voor 50% en Achter 50%) Lijkt me dus dat de achterwielen niet vrij horen rond te draaien (Toch enige weerstand) als alle 4 de wielen van de grond zijn.
Heb er geen ervaring mee maar als de achterzijde op de bok staat (wielen vrij) en de voorzijde staat op de rollerbank dan moet je volgens mij kunnen zien of de viscokoppeling werkt toch.
Maar de permanente vierwielaandrijving wordt geregeld door enerzijds de viscokoppeling en anderzijds het elektronische antislipsysteem. Misschien levert deze laatste de problemen op maar dat moet uit te lezen zijn lijkt me. Verder weet ik niet of een defecte of onvoldoende werkende viscokoppeling een dergelijke schade kan veroorzaken.
Misschien kun je contact opnemen met 4x4 schevingen, daar hoor ik goede berichten over... Ben benieuwd naar je bevindingen.
Renault Scenic RX4 Salomon
I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!
I'm a bad influence
but... damn I'm fun!!!
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20-02-2010 14:32
De Oplossing gevonden
Ik heb de oplossing gevonden, zie bijgaand document waarin wordt beschreven hoe een VW Syncro 4x4 wordt getest. Die aandrijving is gelijk aan die van de RX4
Via http://www.syncronautslowlands.com/techniek.html
Via http://www.syncronautslowlands.com/techniek.html
Dennis, de Cross heb jij toch in 215/65/16? Of heb je de Tour in 215/60/16.Dennis schreef:Zag dat je ook nog banden zocht...
Heb zelf recent Michelin Latitude Cross banden gekocht. Moet zeggen ze bevallen prima!
Dit vraag ik omdat de 60 serie de standaard is en de 65 dus wat kan afwijken in je snelheidsmeer. Heb je die, eventuele, afwijking al vastgesteld?
-
- Ere Lid
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 01-11-2009 21:13
-
- Regelmatig Bezoeker
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 21-06-2010 17:22
Wat betreft het testen van de visco heb ik een interessant verhaal gevonden op een forum voor de Landrover Freelander. Techniek is uiteraard niet precies hetzelfde als bij onze RX4's maar er zijn overeenkomsten.
http://freelander.forumup.be/post-12006-freelander.html
Weet iemand precies hoe het zit met een eventuele sper-functie op de RX4? Wanneer deze op de achteras sowieso niet werkzaam is bij onze auto's zal in ieder geval de proef met volledige stuuruitslag een rondje draaien weinig zin hebben
http://freelander.forumup.be/post-12006-freelander.html
Weet iemand precies hoe het zit met een eventuele sper-functie op de RX4? Wanneer deze op de achteras sowieso niet werkzaam is bij onze auto's zal in ieder geval de proef met volledige stuuruitslag een rondje draaien weinig zin hebben
-
- Regelmatig Bezoeker
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 23-10-2009 23:49
Wat betreft de banden van Mich,ik heb ze nu ook en ze zn top.
Ik heb laatst problemen gehad met mn aandrijfing en mn hele tussenas is vervangen kosten rond de 1000 euro.mogelijk dat ze misschien op sloop er 1 hebben.Voordeel van een nieuwe is dat het voor de aankomende tijd helemaal top is.
Gr Rodney
Ik heb laatst problemen gehad met mn aandrijfing en mn hele tussenas is vervangen kosten rond de 1000 euro.mogelijk dat ze misschien op sloop er 1 hebben.Voordeel van een nieuwe is dat het voor de aankomende tijd helemaal top is.
Gr Rodney