4x4 in het nieuws

Speciale plek op ons RX4 forum voor liefhebbers van de Renault Kangoo 4x4.
Plaats reactie
Kangoocrazy
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-04-2009 22:04

4x4 in het nieuws

Bericht door Kangoocrazy » 06-04-2009 17:36

Artikel uit 2003 (zelf wat foto's toegevoegd)

Nieuwe Kangoo 4X4 meer SUV dan ooit
Afbeelding

De Renault Kangoo 4X4 is is momenteel de enige "ludospace" met standaard permanente integrale vierwielaandrijving voor zowel de personen- als de bedrijfsautoversie.

Vanaf de lancering in september 2001 is de Kangoo 4x4 heel succesvol geweest met tot nu toe meer dan 20.000 geproduceerde autos.

Evenals bij het Kangoo gamma met voorwielaandrijving steekt Renault haar 4X4 in een nieuw jasje. Het moderne design versterkt het SUV karakter van de auto en de nieuwe grille staat voor de merkidentiteit van Renault. De nieuwe Kangoo 4X4 heeft bovendien de interieurveranderingen ondergaan die we voor het eerst bij de voorwielaangedreven versie hebben gezien.

De nieuwe Kangoo 4X4 behoudt zijn permanente integrale vierwielaandrijving met adaptieve hydraulische koppeling, evenals vijf zitplaatsen en een aanzienlijke kofferruimte. De 1.9 dCi turbodieselmotor ontwikkelt voortaan 85 pk (62 kW) en wordt gekoppeld aan een versnellingsbak met een verlengde vijfde versnelling voor nog betere prestaties.

De nieuwe Kangoo 4x4 blijft trouw aan het concept en is nog steeds een vrolijke, relaxte en bovenal veelzijdige 4X4 met een lage kilometerkostprijs.

Een functionele en praktische auto voor een veelzijdig gebruik. De Kangoo 4X4 wordt vanaf september 2001 op de markt gebracht en heeft al meer dan 20.000 geproduceerde autos op zijn naam staan. In 2002, zijn eerste volledige verkoopjaar, werden er bijna 14.000 4X4 versies op kenteken gezet, wat neerkomt op 7 procent van de Kangoo verkopen, waaronder 3.000 bedrijfsautos.

Vanaf de lancering is de Kangoo 4X4 gepositioneerd als een bijzondere auto die eenvoudig, praktisch, functioneel en niet al te duur is. Hij heeft al vele gezinnen in de stad en buiten de stad weten te overtuigen. Hij is bovendien zeer populair bij bedrijven die een auto willen die gemakkelijk te gebruiken is onder alle omstandigheden en bij alle weertypen.

De nieuwe Kangoo 4X4 beroemt zich op een reeks innovaties die zijn personenauto imago versterken, maar heeft ook een specifiek design dat zijn positie in de SUV wereld veilig stelt.

Een specifiek design met de allure van een SUV
De nieuwe Kangoo 4X4 neemt de nieuwe lijnen van de Kangoo met voorwielaandrijving over, waaronder de aflopende motorkap, de opnieuw vormgegeven zijschermen en de nieuwe grille met horizontale lamellen met in het midden het Renault logo. De druppelvormige koplampen beschermd door helder polycarbonaat omvatten ook de oranje knipperlichten. De specifieke koplampen met rookglas geven de auto een sportief tintje.

Ook de bumpers zijn nieuw. De voorbumper bevat versterkte stootblokken en mistlampen die zijn omlijst met metaalkleurige inzetstukken. Het SUV karakter van de Kangoo 4X4 wordt verder benadrukt door beschermstrips aan de zijkant, en de bescherming van de wielkasten en dorpels. De kleur van de beschermde elementen aan het exterieur zijn afhankelijk van de carrosseriekleur.

Het 4x4 karakter wordt daarnaast extra benadrukt door het 4x4 logo op de zijschuifdeuren en de beschermstrip aan de achterzijde.
Afbeelding

Een mooi verzorgd en comfortabel interieur
Net als bij de Kangoo met voorwielaandrijving is ook het interieur vernieuwd. Het nieuwe dashboard is mooi en functioneel: een nieuw dashboardkastje met klep, een nieuwe console met bekerhouders en een verplaatsbare asbak, en diverse handige opbergvakjes. Dit tweekleurige dashboard met zwarte bovenzijde is antireflecterend en ziet er zeer verzorgd uit. De waarneembare kwaliteit wordt bovendien verhoogd door kleinere naden, eenvoudige lijnen en weggewerkte schroeven.

De nieuwe stoelen bieden door de nieuwe materialen een betere zijdelingse steun en meer comfort. Op de zitting en op de rugleuning tot aan het bovenste gedeelte op de achterkant is de nieuwe bekleding Treck te zien. Deze speciale stoffen bekleding heeft met een origineel dessin van de afdruk van banden op een ondergrond.

De optionele lederpakket maakt het uitrustingsniveau zeer luxueus, maar weet niettemin de geest van de Kangoo te behouden. De optie omvat een speciale bekleding van gemengd leder en stof, en lederen bekleding van het stuurwiel, de versnellingspookknop en hoes.
Afbeelding

Met de vijf zitplaatsen, de twee zijschuifdeuren, de 110 liter aan handige opbergruimten, de vliegtuigkastjes bovenin en de grote kofferruimte van 550 dm3 behoudt de nieuwe Kangoo 4X4 alle troeven van een functionele en praktische auto.
Afbeelding

Ook op het gebied van akoestiek heeft de nieuwe Kangoo 4X4 talloze verbeteringen ondergaan. Zo is er in de auto absorberend vilt aangebracht bij het dashboard en het schutbord en zijn er dikkere vloermatten gebruikt om de geluiden in het interieur te dempen.

De motorsteunen zijn versterkt om de overbrenging van trillingen en geluiden in het interieur te beperken. Bovendien is de 1.9 dCi motor van de nieuwe Kangoo 4X4 net als bij de nieuwe Mégane voorzien van een nieuw flexibel vliegwiel dat het motorgeluid vermindert en het gebruikscomfort verhoogt. Met deze nieuwe prestaties laat de nieuwe Kangoo 4X4 bij 130 km/h een geluidsbesparing van 3 dB zien.

Actief of passief, veiligheid blijft een prioriteit De nieuwe Kangoo 4X4 beschikt standaard over ABS met noodstopbekrachtiging, een systeem dat in werking treedt afhankelijk van de snelheid waarmee het rempedaal wordt ingetrapt. Het vergroot en behoudt de maximale remdruk tot aan de ABS regeling.

Voor wat betreft de passieve veiligheid behoort de nieuwe Kangoo 4x4 door zijn extra uitrustingen tot de beste in zijn klasse. De nieuwe, inschuifbare stuurkolom beperkt het indringen van onderdelen van de stuurinrichting in het interieur en beschermt de inzittenden in geval van een aanrijding. De voorstijlversterking is verbeterd dankzij de vormgeving van de nieuwe Kangoo, zodat de vrijgekomen energie beter verspreid wordt tijdens een aanrijding. Het nieuwe dashboard komt minder ver het interieur in en vermindert de kans op verwondingen aan de knieën van de voorste passagier. De soepelere en beter absorberende portierpaddings zorgen voor een efficiëntere bescherming van het bekken en de buik in geval van een zijdelingse aanrijding.

Een sterkere dieselmotor gekoppeld aan een versnellingsbak met een langere versnelling
De nieuwe Kangoo 4X4 beschikt over een benzine- en een dieselmotor. De
1.6 16v "K4M" benzinemotor van 1.598 cm3 hebben we al eerder gezien bij de Kangoo met voorwielaandrijving. Hij ontwikkelt een vermogen van 70 kW (95 pk) bij 5.000 t/min en een maximaal koppel van 148 Nm bij 3.750 t/min, waarvan 90 procent beschikbaar is van 2.500 tot 5.500 t/min. De 1.9 dCi 85 turbodieselmotor met Common Rail-technologie heeft er 5 pk bij gekregen en heeft nu een vermogen van 85 pk bij 4.000 t/min door een gewijzigde inspuiting. Het acceleratievermogen bij de lage toerentallen zorgt eveneens voor meer rijcomfort en het maximale koppel van 180 Nm wordt bereikt vanaf 2.000 t/min, wat ten goede komt aan een soepel rijgedrag. De JC7 versnellingsbak is afkomstig van de Scénic RX4 en heeft nieuwe overbrengingsverhoudingen. De overbrenging van de vijfde versnelling is gewijzigd naar 41/31 in plaats van 39/31 waardoor de topsnelheid vier kilometer per uur hoger is.

Permanente integrale vierwielaandrijving
De nieuwe Kangoo 4X4 is uitgerust met de permanente integrale vierwielaandrijving van Nissan. De adaptieve hydraulische koppeling optimaliseert de overdracht van het koppel naar de wielen met de meeste grip, zonder tussenkomst van de bestuurder en volgens 3 karakteristieken afhankelijk van de rijsnelheid, zodat het brandstofverbruik altijd beperkt blijft.

De grondspeling van de Kangoo 4x4 is 200 mm onbeladen (180 mm beladen) en verleent de auto opvallende capaciteiten voor een all road uitvoering. Verder zorgt een beschermplaat voor de nodige bescherming van de aandrijfgroep en de remleidingen.

Gamma nieuwe Kangoo 4X4
De nieuwe Kangoo 4X4 is in Nederland alleen leverbaar in het als luxe Altica 4x4 uitrustingsniveau.

De Altica 4x4 versie heeft standaard de stoffen bekleding Treck. Optioneel is een gemengde bekleding van rundleder Muscade en stof Lopao leverbaar.

Naast de carrosseriekleuren van de versie met voorwielaandrijving krijgt de nieuwe Kangoo Altica 4X4 er nog twee specifieke metaalkleuren bij, Gris Beige en Vert Abysse. die leverbaar zijn op de Privilège versie. In totaal is het model leverbaar met maar liefst twaalf kleuren.
Just Kangoo crazy

Kangoocrazy
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-04-2009 22:04

Artikel 2001

Bericht door Kangoocrazy » 06-04-2009 17:51

artikel uit 2001

Kangoo wordt slijkduivel
Renaults bestelwagentje krijgt 4x4-versie
PARIJS – De Renault Kangoo – u weet wel: dat ‘ bestelbusje’ van klei uit de reclame – is lichtjes herkneed. Lijkt geen kunst, maar dit keer zit er ook een offroadversie in het gamma. In berglanden en stofferige gebieden zal men daar meteen de praktische kant van inzien. Bij ons zal de Kangoo 4x4 veeleer een hebbeding worden. Een leuk hebbeding weliswaar.

Renault Kangoo 4x4 trekt zich behoorlijk uit de slag op moeilijk terrein.
Afbeelding


De nieuwe Kangoo valt nauwelijks te onderscheiden van de oude, die sinds ’98 op de markt is. De nieuwe heeft bredere beschermstrips, achteruitkijkspiegels met minder luchtweerstand en nieuwe stoffen voor de binnenbekleding. Het dashboard is verkrijgbaar in twee tinten: lichtgrijs en donkergrijs.
Afbeelding

Afbeelding

De meeste aandacht ging uit naar het terugdringen van lawaai, niet onbelangrijk. Dikkere ruiten, de nieuwe spiegels en isolatie onder de motorkap leveren enkele decibels winst op. Tijdens het rijden blijken de wind- en motorgeluiden inderdaad goed weggewerkt. Waardoor we bijna vergeten dat we met een nieuwe motor onderweg zijn.

De 1.6 16V uit de rest van het Renaultgamma heeft nu ook een plaatsje gevonden in de Kangoo. Niet met 110 pk, maar met 95 pk en 148 Nm koppel. Geen spurter (top van 170 km/u), wel een vlotte jongen. Alleen onder 2.000 omw./min is hij wat slapjes. Zijn voornaamste pluspunt is het verbruik: gemiddeld 7,5 liter per 100 kilometer.

Een moderne common rail diesel (dCi) van 80 pk wordt verkrijgbaar op de 4x4. Momenteel moet die het stellen met de 1.6 benzine.

Die Kangoo 4x4 zien ze bij Renault als een Sports Utility Vehicle (SUV), zoiets als pakweg de BMW X5 of de Audi Allroad. Een maatje kleiner weliswaar.

Hoog op poten

De Kangoo werd hoger op zijn poten gezet (200 mm grondspeling), kreeg stoere stalen beschermplaten en aparte velgen. Een adaptieve hydraulische koppeling van Nissan-origine staat in voor de vierwielaandrijving. Op het moment dat de voorwielen tractie verliezen, brengt de koppeling de achterwielen in het spel. In de bossen rond Senlis bleek de Kangoo 4x4 zich behoorlijk uit de slag te trekken buiten de platgetreden paden. Maar bij ons zal de 4x4 ervaring zich wel beperken tot stoep op, stoep af.

De nieuwe Kangoo komt in drie uitrustingsniveaus: Authentique, Expression en Privil�ge. In Privil�ge-afwerking zijn een aantal opties standaard, zoals de leuke ‘ vliegtuig’-opbergkoffertjes boven de hoofden van de achterste passagiers. In optie kan een groot panoramisch schuifdak worden gemonteerd.

Op veiligheidsvlak beschikt de Kangoo over bredere banden, ABS met elektronische remkrachtverdeler en remhulpsysteem, frontale airbags en Isofix-bevestiging voor kinderstoeltjes.
Just Kangoo crazy

Plaats reactie

Terug naar “Kangoo 4x4”